Monday, January 4, 2016

Hegn, hindringer og dobbelt op på rejsetid!


Tysk tv-crew på rejsen idag - se linket nederst 
 Fra idag er der indført grænsekontrol til Sverige. Det foregår med det nye ord "transportør-ansvar," hvilket indebærer at firmaer, som transporterer passagerer til Sverige skal sikre, at disse har lov til at komme ind i landet - eller sagt på almindeligt dansk: transportørerne må ikke lukke mennesker ind i Sverige, som kan ansøge om asyl. Det er et stort moralsk problem. Havde det gavnet et eneste menneske, var det til at forstå. Men det er kun til skade og hindring for mennesker i nød og til besvær for os, der rejser dagligt.
Kl 12 meddelte den danske statsminister, at Danmark nu gør det samme ved den tyske grænse. Snart lukker hele Europa og udelukker mennesker fra at søge asyl, sikkerhed og beskyttelse i vore lande. Når man hører, læser og ser, hvordan og hvad fx flygtningene fra Syrien er på vej væk fra, så er det meget svært at forstå, hvordan vi kollektivt kan afvise dem. Det minder om 1930'erne, da ingen ville tage imod de jødiske flygtninge fra de europæiske lande, hvor nazisterne forfulgte dem.
Jeg har idag foretaget min sædvanlige rejse til RegionSyds kontor i Lund. Jeg var i følge med disse tre herrer, to journalister, manden i midten er Jürgen v. Heymann, som kontaktede mig, og en fotograf fra tysk tv.
 De ville dokumentere den nye kontrol og effekten for pendlere og andet godtfolk. Jeg valgte tage Metroen fra Nørreport i stede for at tage "Øresundståget" fra Østerport. Derved sparede jeg det nu indførte togskift på Hovedbanen. Det, jeg ikke slipper for, er at blive sat af toget på stationen Kastrup lufthavn. Her skal alle forlade toget, gå op i afgangshallen og ned på en anden perron, hvor man skal igennem et kontrol-check. Det var forbavsende, at vagtselskabet foretog kontrollen ved at tage foto med mobiltelefoner af identifikationspapirene. Jeg spurgte til det, og fik svaret, at det skam ikke vare deres personlige telefoner, men firmaets.
 Dette afbræk betyder, at man mister et tog - og bliver 20 minutter forsinket. Derudover skal papirerne undersøges igen af svensk politi på den anden side broen. Det har foregået sådan siden begyndelsen af november og indebærer oftest et kortere ophold. I dag var toget yderligere uden grund forsinket 1/2 time, hvor vi bare stod stille på Malmö Central. Alt i alt tog turen 2 timer mod normalt 1 time - altså dobbelt rejsetid, som til og med er hakket op i småbidder, så det er svært at bruge tiden til arbejde, som jeg plejer.

Mine rejseledsagere fra Tyskland arbejde på et indslag til "heute journal" på kanalen ZDF
kl 21.45: HER

No comments: