Wednesday, January 6, 2016

13. juledag - Hellig3konger

 Vi er kommet til den sidste juledag. Dagen har et græsk navn: Epifani, åbenbaring. Det er dagen, hvor vi fejrer at "nogle vise mænd fra Østerland," som Matthæus skriver i kapitel 2, var nået frem til huset "- og så barnet hos dets mor Maria, og de faldt ned og tilbad det, og de åbnede for deres gemmer og frembar gaver til det, guld, røgelse og myrra." Det åbenbares for os, at Jesus er Guds søn, og han er hele verdens Frelser - også for dem, der ikke tilhører det oprindelige pagts-folk.
 I Danmark gør vi ikke længere meget ud af dagen, men i Sverige er det helligdag. Vi er dog stadig en del, der holder jul til og med denne dag. Hvis vi er hjemme, plejer vi at fejre aftenen inden - tænde træet sidste gang, spise god mad og få en lille gave hver. I år ha jeg været alene og bare tændt det traditionelle tre-grenede lys. Juletræet er afklædt og væk, men resten af julepynten er stadig fremme lidt endnu.
I mange af menighederne i Equmeniakyrkan fejrede man gudstjeneste i dag. Jeg valgte at gå i Gustafskyrkan, Svenska Kyrkan i Köpenhamn, som er vores nærmeste nabo-kirke.

6 comments:

adina said...

Här i Finland firas dagen tyvärr inte heller så stort. Det är en helgdag så alla arbetare är lediga men jag tycker att det mera verkar som en dag extra ledigt - inget mer...

Just nu sitter jag och eldar i mina spisar mellan varven. Resten av familjen åkte in till stan. Till skolor och jobb.
Dottern hyr en lägenhet i kyrkan vår så hon var bara hemma på jullov. Nu är det konststudierna sömn gäller igen. Sonen studerar i samma skola (men musik) så han åkte också med far sin in till stan i dag.
Och far jobbar förstås. Har en begravning på lö + predikan + bibelstudium på sö så det är fullt upp som du vet för en pastor.
Och jag är hemma och värmer huset...

Jette Holm Rosendal said...

Hej og Godt nytår, og glædelig hellig tre konger.
Jeg læser gerne dine fine indlæg om svensk kirkeliv og dine andre betragtninger.
Det fine hellig tre kongerslys - hvor har du købt det? Jeg synes, de er svære at finde.
Venlig hilsen
Jette

Tro Håb og Kærlighed said...

Adina - ja alla flyr och far nu igen. Gott att någon ser till att hålla spisen varm!

Tro Håb og Kærlighed said...

Jette - jeg har købt dette i Nationalmuseets butik.

Lene said...

Jeg er også betaget af dit fine lys. Jeg fik et af en bloggerven, da jeg holdt komsammen kort før Helligtrekongersdag et år. Hun havde købt det i en genbrugsbutik.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det er de sjoveste ting, man kan købe i genbrug :-) Dette er som skrevet fra Nationalmuseets butik.