Saturday, August 23, 2014

Byen en lørdag i august

 Husbond og jeg vandrede en lang tur i byen. Jeg havde lyst til at se mit gamle kvarter omkring Møllegade på Nørrebro, hvor jeg har hængt ud i gymnasietiden. Her havde metodisterne Betaniakirken, som for efterhånden mange år siden er solgt. På vandringen stødte vi på flere bryllupper - her  en brud og hendes ledsager, som bliver hentet i en fin gammel Mercedes.

 I Møllegade ligger den gamle Mosaisk Begravelsesplads. På vejen gennem byen mødte vi faktisk overrabineren med venner/familie på vej hjem fra synagogen i Krystalgade. Det sker af og til. Vi hilste naturligvis og ønskede fred over dem og sabbaten. I dag var det særligt vigtigt efter Karolineskolen er blevet udsat for hærværk!
 I Møllegade er denne smukke skulptur blevet opstillet, siden sidst jeg var der.

 Og her er den gamle Betaniakirke. Vi kiggede indenfor. Og her var dækket op til - bryllup! - Turen gik vider til Assistens Kirkegård, et virkeligt dejligt sted. Vi gik rundt og så på de mange fantastiske gravminder - her et lille udvalg:
Søren Kierkegaard

H C Ørsted har lige haft fødselsdag!

Kejserinde Dagmars Hofdame, på den russisk ortodokse afdeling af kirkegården
Da vi kom hjem pakkede vi en madkurv og skyndte os gennem Kongens Have og over på eksercer-pladsen, hvor Det Kongelige Teater havde opstillet en scene og gennem mere end to timer viste smagsprøver på den kommende sæsons forestillinger.  

 En enklet byge fik vi - men også en smuk regnbue. Tammi Øst ledte os gennem de forskellige numre - det var ret sjovt!
Der var mange mennesker på trods af vejret. Vi sluttede med fællessang og kan nu tænke over, om vi både skal se Cabaret, Svanesøen og Etude.

3 comments:

Lene said...

Det er jo den gade vi kører nedad når vi skal hen til datteren, men statuen synes jeg ikke jeg har set. Jeg skal vist kigge bedre efter næste gang :-) Håber det går bedre med ryggen.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene :-)
Pigen sidder nede på fortovet på venstre side, hvis du kommer fra Nørrebrogade.

Madame said...

Du bor et dejligt sted, hvor der er mange spændende oplevelser i din nærhed.
Assistens Kirkegård må jeg se at få besøgt.