Monday, December 10, 2012

Der er noget i luften

 Fra jeg var en lille pige har adventsfester været en del af december måndes program. MK, Metodistkirkens Kvinder er den forening, som bl.a. arbejder med mission ude i verden - samler penge til arbejdet, strikker og indsamler tøj til hjælpe til børn i Afrika, Asien eller de Baltiske lande og interesseret følger med i arbejdet. Og hvert år afholder man adventsfest! Hvilket i alle årene har betydet: "Der er noget i luften", adventstale, kringle og æblekage, amerikansk lotteri med serier i mange farver, og hyggelige gevinster. Som børn sang min søster og jeg julesalmer  - vi gik begge til skolekor og kunne derfor to stemmer. Vores mor spillede klaver og ledte i det hele taget slagets gang, læste historie og holdt andagt - det var en del af "præstekonens arbejde." Dengang fik vi sodavand eller, endnu bedre - æblemost! Nu drikker vi kaffe. Både som barn og senere da jeg som 23-årig selv blev præst, var der oftest 2 adventsfester om året, da metodistpræster havde to menigheder.
I går var det Bente Skov, en af menighedens dygtige lægprædikanter, som holdt talen. Bente valgte at fortælle om sin elskede bedstefar, der havde været en af menighedens uforglemmelige søndagsskolelærere, og havde været et forbillede for hende i tro og livsmod. På trods af et forrygende vintervejr var vi 48 til mit livs adventsfest nr.??? - Og der var noget i luften!

4 comments:

Madame said...

Hvor er det dejligt at læse, at I var 48 trods vintervejret - ja, der har helt sikkert været noget i luften!

Lene said...

adventsfester har jeg vist aldrig været med til, derimod var juletræsfester en hyggelig foreteelse :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det var en glædelig overraskelse, at vi blev så mange!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - juletræsfesterne kom bagefter - i mellem-julen!