Sunday, February 6, 2011

Stilhed!

Jeg har været i Skovhuset siden torsdag, derfor har stilheden bredt sig også til bloggen. Vi var 6 deltagere foruden Lene i køkkenet og så mig, som leder. Retræten havde "Kyndelmisse" som tema. Kyndelmisse er festen, eller lys-messen, der fejres til minde om at Jesus blev båret til templet 40 dage efter sin fødsel. Der blev den lille familie mødt af gamle Simeon, der blev overvældet af glæde og lykke, da han så Jesus-barnet. Han tog ham i sine arme og brød ud i lovsang: Herre, nu lader du din tjener gå bort med fred efter dit ord, for mine øjne har set din frelse, som du har beredt for alle folk. Et LYS til åbenbaring for hedninger og en herlighed for dit folk Israel. Vi mediterede over Bibeltekster der omhandler lys - fx. Jesus, der siger: "Jeg er verdens lys"! Nu er Skovhuset lukket og slukket for os denne gang - men på fredag kommer en ny lille gruppe, for at være sammen i den gode stilhed, der fremmer fordybelsen. - Min næste Skovhus-retræte er d. 22. - 25. september. NYT: Jeg har rettet datoerne, så vi begynder allerede torsdag aften og dermed får næsten 3 døgn!

Posted by Picasa

4 comments:

Madame said...

Det er dejligt at læse om jeres retræter, Charlotte! Må I læse bøger, når I trækker jer tilbage til Skovhuset?
I det nye nummer af Psykologi er der en spændende artikel om retræte - om at skabe sit eget åndehul i en travl hverdag.

Lene said...

Og hvor lyser lys og blomster op her på en gråvejrsdag.
Jeg skal fluks i forhandling med landmand og arbejde, om det kan lade sig gøre med en retræte stund i september :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame. Skovhuset har et bibliotek og et lille bogsalg. Desuden har jeg altid bøger med til udlån. Derudover anbefaler jeg, at man ikke tager andet end sin Bibel med!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Tror du, du kan få fri allerede torsdag aften? Jeg har nemlig besluttet, at det er en 3 - døgnsretræte, da de fleste giver udtryk for, at to døgn er for kort tid. Håber det kan lykkes!