Sunday, January 30, 2011

Lørdag og søndag i kirken

Fanerne er rullet sammen -
Kagemændene næsten spist -
blomsterne står tilbage på bordene efter dagens spejdergudstjeneste. De store patrulje-spejdere har været på weekend og afsluttede i kirken, hvor også de små spejdere og deres forældre kunne være med. Min mulighed for at tage billeder under gudstjenesten er lidt begrænset, så jeg gik en tur med kammeraet bagefter. - I går var vi godt 40 qvinder samlet til Café Qvindfolk, hvor vi hørte om maleren Vincent van Gogh - og ikke mindst så gengivelser af hans billeder. Det var Inger Røgild, der er konsulent i Folkekirkens skoletjeneste i Frederikshavn, der gennem gik van Goghs liv og værker. Sammen fandt vi religiøse spor og motiver i f.eks. "Kartoffelspiserne."
En kort periode i sin ungdom i året 1876 var Vincent van Gogh medlem af Metodistkirken i England. Han arbejde på en skole drevet af kirken og som lægprædikant sammen med metodistpræsten Jones i byen Isleworth. Underligt at tænke på - og selvom hans liv ikke kan siges at have været særligt lykkeligt eller harmonisk efter han forlod England igen, så vil vi nødigt have undværet hans kunst. - Jeg har andre kollegaer, både afdøde og højst nulevende, der både maler og tegner - nok ikke helt på van Goghs niveau, men til glæde og inspiration! -
Posted by Picasa

10 comments:

Madame said...

Det lyder meget spændende med jeres foredrag i Café Qvindfolk! Jeg har altid været betaget af van Goghs kunst, og flere af hans billeder har hængt på mine vægge i årtier.

Malys krok said...

Så godt at det er noen som samler barn på denne måten! Jeg hadde selv søndagsskole i mange år, helt til det stoppet seg selv! Var fint å fortelle barna om Jesus! -Margit-

Lene said...

Kirken har sandelig været i live hele weekenden :-)
Spændende med sådan et foredrag, hvor man får skærpet sin opmærksomhed for de små detaljer i et maleri.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame -"Solsikker" er jeg vokset op med. I kirkens samtalerum har jeg en plakat med et af hans havebilleder. Det holder jeg særligt meget af!

Tro Håb og Kærlighed said...

Malys, ja børnene har deres helt egen plads i kirken, det er deres!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja, det har været dejlige dage! Og som altid en spændende café.

Marianne said...

Det lyder spændende med sådan en Cafe Qvindfolk. Hvor mange er I?

David Kvebæk said...

Å, for en weekend! Vi hadde selv en gudstjeneste med speiderparade. Omtrent halve kirkesalen var oppfylt av
uniformerte speisere. Meningsfylt! Det var også kåseriet om Van Gogh. Han har vært min maler så lenge jeg har kjent ham, i omlag 60 år. Han satte et skille i malehistorien.

Tro Håb og Kærlighed said...

Marianne - vi var godt 40 i lørdags, men er almindeligvis over 60. En enklet gang var vi 100, da var emnet "hospice", hvilket jeg ikke på forhånd havde troet kunne trække mange.

Tro Håb og Kærlighed said...

David - spejderne er en meget vigtig gren af kirkens arbejde!