Tuesday, January 25, 2011

Hvor barmhjertig?

I Kr. Dagblad genoptager de i dag den gamle debat om, hvem der er vores næste. Tidehverv, måske bedst kendt nu om stunder ved personer som Jesper Langballe, Søren Krarup og hans døtre Katrine Winkel-Holm og Sørine Godtfredsen, hævder at vores næste kun er de mennesker, vi møder på vores vej. Jeg synes det er svært at forstå Jesu lignelse om Den Barmhjertige Samaritaner som en begrænsning. Jesus fortæller historien til en mand, der netop spørger: "Hvem er min næste?" Jesus vender det hele på hovedet ved at fortælle om en mand, der bliver slået ned af røvere. Dér ligger han så, og to mænd, præster faktisk, ser manden men går lige forbi ham. Den tredie, der ser manden stopper op og hjælper - ja, han gør alt det, man ville ønske sig, hvis man selv lå og var forslået og i livsfare. Jesus slutter historien ved at spørge: Hvem synes du, har været en næste, for den mand der blev overfaldet? Lignelsen er ikke en undskyldning for ikke at hjælpe, - eller sortere i hvem, der skal hjælpes, og hvem der ikke skal - men en opfordring til at sætte sig i den lidendes sted, og handle!
 Med "Klub 3-børnene" samlede vi teksten som puslespil og opførte den som drama. Et udstyrs-stykke Louise stod for.

4 comments:

Anonymous said...

Jeg har også meget svært ved at forstå de to fætres (med øvrig familie) kristendomforståelse. Den er langt fra min - og din kan jeg forstå. Gpd dag til dig :-)

Madame said...

Ja, jeg ved jo nok, hvad både du og jeg tænker - og jeg synes, det er så dejligt, at I leger forståelse ind i børnene med drama og puslespil! Når jeg tænker på min barndoms bibelshistorie, kunne den have været meget sjovere.

Tro Håb og Kærlighed said...

intetnyt-ja man undres!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - der er så mange muligheder for at gøre Bibelens beretninger levende - det er faktisk synd ikke at gøre det!