Thursday, October 22, 2009

ENGLE








E for ENGLE Dagens bogstav i vores alfabetleg ABC er engle. Jeg har valgt at fotografere mine hverdags-engle, dem der hænger rundt omkring i huset: i lamper, på køleskabet, på væggene, på hovedøren. Ordet engel kommer af det græske "angelos" og måske hører du genklang af ordet i "evangelie"=det glade budskab.Engel betyder "sendebud", og englene er sendebud fra Gud. Engle optræder i sammenhænge, hvor Gud vil fortælle menneskene noget, der er ekstra stort eller svært at forstå. De skal hjælpe mennesker med at tage imod store budskaber, der ikke direkte lader sig begribe. "Alle engle er jo kun tjenende ånder, der sendes ud for at hjælpe dem, som skal arve frelsen" Hebr. 1: 14(og det er jo menneskeheden, da vi alle er Guds børn:-)Fx. er Jesu undfangelse og fødsel omkranset af engle-besøg. Det gælder også omkring Jesu opstandelse, hvor det er englene, der fortæller kvinder og mænd, at graven er tom af den ubegribelige årsag, at Jesus er opstået og lever! Englens første ord, når den - eller han,, for engle er hankøn - taler, er oftest: "Frygt ikke"! Ret naturligt, da menneskers reaktion ved englebesøg er frygt over mødet med det hellige. Men bange skal vi ikke være! Mine hverdags engle minder mig om, at Gud taler til os, og at han vil have fællesskab med os. Om en god måneds tid kommer juleenglene til, og da bliver det en Himmelsk hærskarer, der indtager vinduerne.

27 comments:

Madame said...

Det var spændende at læse om englene og deres betydning. Og din blå engel i lampen er noget af det smukkeste, jeg har set.

Dejligt at du tager engle op under E her i Billed ABC'en :)

Anonymous said...

Det finnes jo så mange engler i hverdagen vår,både dem man ser og ikke ser...
Ha en riktig god helg!

Rasmine said...

Ja, men kan man faktisk se de rigtige engle?

Rasmine said...

Ja, men kan man faktisk se de rigtige engle?

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak Madame - den blå engel i lampen er en gave, vi har en tilsvarende grøn i køkkenet.

gehenne - dét er sandt - heldigvis!

Rasmine - nogen kan! Min morfar så engang i mørket en englehånd, der redde ham fra at styrte i et dybt hul!

Marits Hus said...

Jeg tror vi alle har en skytsengel. Vakkert E-valg
God helg!

Anne Thompson said...

Tak for englene, Charlotte! Du skrev at engle er mænd. Sådan står der jo i bibelen. Og de er oven i købet krigeriske størrelser med sværd og det hele. Ved du hvorfor vi så ofte i vores kunst ser dem portrætteret som børn eller kvinder?

Turid Holm Flaa said...

Nydelige og kunstneriske engler du har. God helg.

Gitte J said...

Engle - det havde jeg slet ikke tænkt på. Jeg elsker også engle og mere nu hvor jeg har læst dit indlæg.

Tro Håb og Kærlighed said...

adama - ja, det er en dejlig tanke.
Anne - engle har mange forskellige udtryk - og hvor de buttede barok-engle kommer fra, ved jeg ikke. De har ikke megen lighed med seraferne med de 6 vinger hos Esajas. Min blå engel er forøvrigt en gave fra din far og mor:-)
Turid - tak og i lige måde!
Gitte J - dejligt at mit indlæg kan øge din kærlighed til engle:-)

TorAa said...

Det er dog tankevekkende at engler er blitt kommers i juletiden.
For hvem lager selv sine engler numere?
Og langt de fleste i handelen er laget av mennesker som ikke hva engler er eller står for.
Tankekors, ikke sant?

Og englebarn er et uttrykk godt kjent i Norge også.
Englehår også.

Tro Håb og Kærlighed said...

TorAa - det er sandt. Mine juleengle til vinduerne er hjemmelavede. De er endda fornyede, da de gamle havde tabt flyvehøjde efter mange år i tjenesten.

Henny said...

Jeg kan godt lide dine engle. Også ham i midten! :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Ja Henny -det er et meget ungt portræt af min datter holdt fast med en køleskabs-engel:-) Men sød er hun.

Petunia said...

De beste englene er de som finnes blant oss i det daglige. Personer som kan legge alt sitt til side for å hjelpe og støtte andre. Jeg har en slik venninne som er der 100% for oss rundt henne.
Det eneste ordet som betegner henne helt er: Engel:)

Anne-Lie said...

Englar blir Änglar hos mig så det temat kan jag knycka;-)) Men nog är det skönt att känna att det finns någon där;-))

linsky said...

Fine engler!

Mona said...

Tycker om den blå ängeln som hänger i lampan. Mycket vacker.

Tania said...

Flott E! Nydelig engler du har på veggen.
God helg!

Margrethe said...

Nydelige og spennende engler hos deg. Og det blir vel ekstra mange av dem rundt omkring i hytter og hus jo nærmere vi kommer Jul. Vi trenger dem kanskje rundt oss.

Unknown said...

Ja jeg hadde også tenkt å bruke engel. Men så kom jeg på at jeg tror jeg har gjort det før. Men ditt innlegg var jo utrolig flott!

Eli Kristin Magnussen said...

Hjemme hos meg er det kun engler fremme i julen - ellers er det bare mine små som er engler, ha-ha :P Flott innlegg om dine engler!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - Heldige dig at du har en engel til veninde!
Anne-Lie - glæder mig til at se din änglar:-)
Linsky - Tak!
Mona - Jeg er også glad for min blå engel!
Spiderdama - Tak og i lige måde.
Margrtehe - ja, vi har brug for engle, også når det ikke er jul
TurboLotte - Tak - glad for du synes om mit indlæg!
Eli Kristin - Ja, min datter optræder jo også blandt englene på billedet - ganske vist på et gammelt billede!

sissels said...

Rett og slett ett nydelig innlegg om engler. De betyr en god del for meg også, og den engelen i taklampa kunne jeg godt ha tenkt meg i min samling for noe så nydelig.

Tro Håb og Kærlighed said...

Sissels - tak for det!

Magnificat said...

Tak mor - Du er også min ynglings engel og mit billede af dig den dag du blev ordineret står og pynter her i København - elsker og savner dig ! Kys datterbarnet

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak - pige!