Thursday, October 8, 2009

"CHRCH= a meaningless word. .....

...unless U are in it." - Den gamle vits var min første ide til alfabet-legen - men bogstavet C har jeg nu valgt at tilegne den fantastisk engelsk samledigter og præst: CHARLES WESLEY (1707 - 1788). Metodistkirken, som jeg er præst i, har sin begyndelse i Den Anglikanske Kirke, først som en bevægelse blandt teologistuderende i Oxford i 1720'erne. De to præstesønner - senere selv begge præster, brødrene John og Charles blev ankermænd i den vækkelse, der gik over England, Irland og til Amerika (som endnu ikke var blevet USA). Charles forblev præst i Den Anglikanske Kirke hele sit liv og var ikke enig i det brud, som John, som 80årig mente var uundgåeligt. Men ellers har de begge betydet uendeligt meget for den store gren af kristenheden, som metodismen repræsenterer. I dag er der omkring 50 mio. i verden.
CHARLES huskes bedst for sine mere end 6000 salmer, hvoraf mange synges i hele den engelsktalende verden. Den bedst kendte er måske julesalmen "Hark, the herald angel sing", - på dansk "Hør, hvor englesangen toner" nr 111 i Den Danske Salmebog til melodi af Felix Medelssohn -Bartholdy. I Metodistkirkens danske salmebog har den nr 99. Vi har 36 salmer af CHARLES. En smagsprøve kunne være følgende vers, der handler om Jesus i salmen "Jesus, store sjæleven":
Alt, hvad der er til af stort,
alt, hvad der for Gud har værd,
levende jeg ser det gjort
i dig selv og i din færd;
kærlighed er hvert dit tag,
hvor din hånd den rører blot,
sandhed er dit åndedrag,
trivsel for alt smukt og godt.
På Wikipedia kan du læse mere
http://da.wikipedia.org/wiki/Charles_Wesley . Eller gå til Google og læs et af de 14.800.000 indlæg. Vil du opleve en moderne gendigtning af CHARLES' salmer, så gå til http://www.konkarongen.se/ hvor kollega og trobadur Tomas Boström har lagt materiale ud - om hans Charles Wesley-CD "Ad populum".

12 comments:

Petunia said...

Flott C innlegg fra deg! det er så kjekt å lese om bakgrunnshistorier og lære mer her på ABCleken!

Klem fra Petunia

Madame said...

Det var spændende at læse, Charlotte, og det er det forunderlige ved denne ord-leg, at man kan lære mere om emner, vi ikke kender så meget til.

'Hark, the herald angel sing' er en dejlig salme!

Rimkogeren said...

Tak for din kommentar. Hvis der skulle findes noget hisides, har jeg vært ved at forestille mig noget for noget princippet.
Tak for en fin personbeskrivelse.

Anne Thompson said...

Det var et godt C! Han var en hitmager, var han!

Lene said...

Informativt og flott c innlegg :)Man lærer av å delta på ABC ;)

Ha en fin dag :)

Mia said...

Interessant lesing. Jeg kan ikke stort mer om metodistkirken enn navnet. Er det så mange metodister alltså. Jeg forknipper liksom metodister med amerika.Flott C.

Anonymous said...

Likte innledningen dun god, og det er jo veldig sant også. Jeg skal ikke skryte på meg å gå i kirken hver søndag. Men salmen er bare nydelig. Her hjemme blir den veldig bukt i julehøytiden. FLott innleg. Ha en riktig god helg

Melusine said...

Interessant lesning og virkelig godt for ukens bokstav :)

Living next to me said...

JA her lærer en stadig noe nytt , hark sangen kjenner jeg jo men ikke hvem som hadde laget den. God helg F.

Tro Håb og Kærlighed said...

Tak for de fine kommentarer - sjovt at I læser med og synes om mit C - jeg har været på jeres blogge og set, hvad I har fundet på. Forunderligt, at selv et forholdsvis sjældent begyndelsesbogstav udløser så meget forskelligt. Det er en sjov leg!

Marit Johanne said...

Interresant å lese om. Det er så spennende med ABC leken at det er så utrolig mange forskjellige innfallsvinkler. Man lærer stadig noe nytt. Likte også veldig godt den "CHRCH= a meaningless word......unless U are in it"
Ha en god søndag.

Henny said...

Jeg kan godt lide CHRCH vitsen, som jeg ikke havde hørt/set før.