Thursday, October 1, 2009

B for BIBEL

B - er det næste bogstav i Petunias Alfabet-leg. Mit B står for BIBEL. Ordet betyder Bogen. Min Bibel er en del af min hverdag - en kilde til inspiration, glæde, forundring og undren. Jeg oplever Gud, gennem det jeg læser, men jeg møder også mig selv. Det er tankevækkende, at ord, skrevet for flere tusind år siden, kan tolke, hvad jeg oplever eller føler netop nu - både når jeg er glad, trist eller vred. Det bliver jeg aldrig træt af at glædes over. Min Bibel er også et arbejdsredskab. Jeg ved en hel del om den, hvad den indeholder og hvordan og hvornår den er blevet til. Jeg underviser og prædiker med den som udgangspunkt - i går aftes til Børnegudstjeneste her til formiddag på plejehjemmet. Men jeg bruger også min Bibel, dens fortællinger og kloge ord i samtale med andre mennesker om deres liv og problemer.
I vores hus er der mange bøger - også mange Bibler. Vi har Bibler på mange forskellige sprog: dansk, svensk, engelsk, norsk, græsk, hebræisk (det er manden i huset, som kan det - jeg ved bare, at man skal begynde bagfra) Men vi har også mange forskellige oversættelser.
Derudover har vi kommentarer - forklaringer og tolkninger af, hvad der står i Bibelen. For det er jo, som da en af Jesu disciple, Filip, blev sendt ud på en øde vej, hvor kun en enklet vogn var i sigte. I vognen sad en hofmand fra Etiopien og læste i en Bibel (som nok har været en skriftrulle med en del af det, vi kalder Det Gamle Testamente) Filip måtte så spørge manden: "Forstår du også det, du læser?", hvortil manden svarede: "Hvordan skal jeg kunne det, når der ikke er nogen, der vejleder mig?" (Apostlenes gerninger 8, 26 - 39)
Posted by Picasa

23 comments:

Madame said...

Hvor er det dejligt, at du vælger ordet bibel, som netop fortæller om dig og det, du er optaget af. Det var spændende at læse om børnegudstjenesten og prædikenen på plejehjemmet i går - og at få et kig ind i jeres smukke hjem.

Petunia said...

Biblen har vel de fleste en forhold til om de leser i den eller ikke. Jeg har selv lest hele bibelen i unge år - av ren nysgjerrighet.
Jeg må si meg enig med Madame her om at det er fint at dere velger ting som betyr mye for dere på ABC'n. Da lærer vi hverandre å kjenne litt bedre:)

mormonsen said...

Deet var ikke mange bøker i mitt hjem da jeg vokste opp, men vi hadde en Bibel. Det førte til to positive ting - jeg lærte meg tidlig å bruke biblioteket, og jeg leste Bibelen, som spennede historier, dog uten den store fortolkningen. På skolen hadde vi en forkortet versjon, som het Bibelhistorie, og som nok var enklere å skjønne for oss barn. Et virkelig flott innlegg fra deg.

Anonymous said...

Bibelen har jeg aldri lest - og ikke har jeg noe spesielt forhold til den, men jeg synes igrunnen dere er heldige, alle dere som har en Bibel å rettledes etter - å søke trøst og støtte, glede og inspirasjon i. Et flott bidrag på B, ha ei fin helg!

Rimkogeren said...

Selvfølgelig skal du bringe bibelen som dit B-bidrag, fordi den betyder rigtig meget for dig. Fin redegørelse i ord og billeder.
Personligt er min holdning til store dele af temmelig krititsk.

Unknown said...

Ja bibelen er nok noe alle kjenner. Men kanskje ikke alle har lest. Jeg har selv lest den fra perm til perm da jeg var sånn 13 år tenker jeg. I søken etter svar på ting. En flott bok, uansett hvordan man ser på den synes jeg.

Mia said...

La Chaim !!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame, tak for din hilsen, dejligt at du er kommet godt hjem fra hospitalet!
Petunia - jeg synes deet er en spændene leg, som jeg vil give et personligt bud på.
Mormonsen - ja egentlig behøver man jo ikke mere end en Bibel. Men det kan fx. være godt at læse en lettere, fortolket udgave, da det ikke er verdens enkleste bog. Det er vigtigt, at det er en god fortolkning.
Randi - jeg giver dig ret i, at det er et privilegium - jeg oplever mig priviligeret, og vil gerne dele, da jeg tror, det er til alle.
Rimkoger - tak, du - og kritisk, det skal man være!
TurboLotte - en præstation, at læse hele Bibelen, og så i den alder. Men som skrevet, er den jo ikke nødvendigvis enkel at forstå uden vejledning :-)

Turid Holm Flaa said...

Bibelen, ja det er en stor og viktig bok. Den har hatt og har stor betydning for mange.

Petunia said...

Jeg har fått forespørsel om du kunne åpne opp kommentarfeltet ditt slik at også de som ikke har blogspot blogger kan legge igjen kommentar.
Hvis du ikke vet hvordan du gjør det, kan du lese dette innlegget her:)

Tro Håb og Kærlighed said...

Ja det er sandt Turid.
Petunia - nu skulle det være i orden!

Anonymous said...

Bibelen er vel en veldig viktig bok i manges liv. Personlig tror jeg at det finnes noe godt som styrer livene våre. Men om det kan kalles Gud eller Jesus, er jeg mer tvilsom til idag.
På søndagskolen fikk vi det første innblikk i bibelhistorien, fortalt billedlig på flanellogrammer.
Ha en riktig god helg.

Anne Thompson said...

Et godt B!Bibelen er en finurlig bog (bøger). Jeg holder meget af at den er "levende" og pludselig får mening for mig personligt her og nu... Selvom den er tussegammel, snirklet og skrevet af mennesker, hvis verden og hverdag var langt fra min egen!

Evami said...

Jeg har aldri lest hele bibelen,men det er noe jeg har planer om en gang. De fortellingene der inne har så mye historie i seg.

Bling - our elf on the shelf said...

Jeg må vel innrømme at jeg aldri har lest i bibelen, men har all intensjon om å gjøre det en gang!

TorAa said...

Flott løsning.
Vi har noen arvede eksemplarer av Boken, jeg tør ikke lengre si hvor gamle de er - skjønner?

mitt lille ABC-B
http://toraamusic.blogspot.com/

Unknown said...

Eit flott bidrag på B:9)
Eg var veldig søkande i konfirmasjonalderen og las Bibelen frå perm til perm...Einig i noko, ueinig i noko...Men det er uansett ei flott bok å lese...

Strikkebesta said...

Flott innlegg om ei viktig bok,som er ein kulturarv og ei rettleiing gjennom livet:)

Tro Håb og Kærlighed said...

Gehenne - min erfaring er, at Bibelens fortællinger kan ikke stå alene - skrifterne skal leves og tolkes for at gi' virkelig mening.
Anne - ja, finurlig og levende :-)
Evami - det er en god ide at læse sammen med andre, da der er lange passager, som er både tunge og svære - i hvertfald i Det Gamle Testamente. Men evangelierne om Jesus, de er jo til at læse, som de er!
Siw Aina - et godt sted at begynde er Evangelierne.
TorAa - det er spændende med de gamle Bibler - men sjovt, at læse de nyeste oversættelser, hvor sproget flyder let.
Line - flot, at du har læst Bibelen så ung - alt forstår man jo ikke - heller ikke senere i livet :-)
Strikkebeste - Ja, Bibelen er både kultur og en levende livsvejleder - fantastisk

Henny said...

Det er jo et oplagt B for dig at vælge. Bibelstudier bliver man jo heller ikke færdig med, hvis jeg har forstået det ret.

HildeS said...

bibelen er et selvsagt valg når den er viktig for deg. Et bra valg er det også!

linsky said...

Bibel, ja.
Ikke noe jeg hadde tenkt på. :)

Melusine said...

Godt valg til bokstaven b, og fin tekst :)