Tuesday, October 15, 2013

Nu med cykelhjelm!

Hm - er det min tredie eller fjerde nye cykel, mens jeg har blogget? Det husker jeg ikke. Datterbarnet har overtaget den lyserøde fra Brugsen, og husbond og jeg har købt kineser-cykler hos Cykelbanditten. Jeg husker derimod tydeligt, at jeg har købt min første cykelhjelm! Livet på de københavnske cykelstier indbyder til det.
Ordet "cykel" er forøvrigt et af dem, min snert af ordblindhed har det svært med - forstået på den måde, at jeg altid lige skal tænke efter, om det er med et eller to k'er. Mens jeg tænker efter, kommer min mor mig til hjælp. Hun arbejde nogle år ved det, der hed Forsvarets Civilundervisning, hvor hun underviste ordblinde soldater. Alle indkaldte fik tilbuddet om at blive testet, men man skulle stave tilpas dårligt for at være berettiget til at modtage undervisning. - Og det var så her, at en af eleverne havde skrevet "cykkel. "Min mor forklarede den unge soldat, at der bare skal et "k" i ordet cykel, hvortil han efter en lille tænkepause og med et skævt smil svarede: "Men det her er nu en tandem!"

5 comments:

Louise said...

Det var fornuftigt. Husk den skal godt ned i panden. Og må vi ikke se de nye cykler. ? Og så tænker jeg lidt på, om det er forkert at bede om at få sin cykel stjålet? ?? Vil bare så gerne have min byttet ud.
Knus

Tro Håb og Kærlighed said...

Louise - jeg ved ikke, hvordan det fungerer bedst - jeg har indtil videre bare håbet, at min cykel ikke blev stjålet - men måske kan man godt bede om, at den bliver - det er li'som noget andet:-)

Madame said...

Rigtig god idé med cykelhjelm, når du cykler i København.
Jeg tror, de fleste af os kan blive i tvivl om stavningen af ord - jeg har aldrig forstået, hvorfor der kun er et 'k' i Politiken :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg har heller ikke styr på, hvorfor det hedder Politiken og politikken:-)

Bente said...

Tillykke med hjelmen. Mine piger må sætte pris på mit hoved. De har givet mig et gavekort til cykelhjelm i fødselsdagsgave.