Friday, September 27, 2013

75 års fødselsdag

Jeg er inviteret til fest - 75 års fødselsdag for Sundsgården, folkehøjskole lidt syd for Helsingborg.
Dagen har været fyldt med spændende talere - bl.a. Stefan Edman, der talte om"En livsstil som moder jord orkar med" Han fortalte gode nyheder om, hvordan verden er blevet meget bedre de seneste 20 år - der er ikke så mange fattige længere, spædbarnsdødeligheden er halveret og 90 % af jordens befolkning har adgang til rent drikkevand. Men der er naturligvis stadig store udfordringer, og hvis alle levede, som vi gør i vesteuropa, ville jorden kun kunne brødføde 2,5 mia. - og vi er jo nogen flere allerede. Men hvis vi alle levede som en gennemsnitlig inder, ville vi kunne være 15 mia. på jorden uden at ødelægge planeten!
Også den skønne kvinde Bodil Jönsson havde vi besøg af. Hun fortalte om, hvordan teknikken er overvejende god for os mennesker. Vi behøver ikke være bange for teknik - eller for, at den skal gøre os ensomme eller frememde for hinanden. Som eksempel nævnte hun, at vi alle går med ure, briller og har telefoner med os hele tiden uden at opfatte det, som noget skræmmende eller unaturligt.
Efter en nadverandagt og en dejlig middag er et nu tid til at lægge sig. Jeg holder fridag i morgen og bliver her på Sundsgården.
Til sidst lige en lille royal opfordring til at synge i kor!

4 comments:

Madame said...

Det lyder som en dag fyldt med spændende oplevelser på Sundsgården! Rigtig god fridag i dag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - tak - jeg sidder netop og planlægger, hvor jeg skal begynde min dag!

Fru Olsen said...

Det lyder som rigtig interessante og tankevækkende foredrag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Fru Olsen - det var en god dag, som jeg er glad for at kunne deltage i.