Saturday, May 25, 2013

Fra øst til vest!

Jeg har lånt et billede på nettet - men vildgæs har jeg set her til aften! Først trak de i flere kiler op langs Øresund, og senere gik de 11 stk og spiste, på stien hvor jeg løb min aftentur. Gæs er jo mine yndlingsfugle - Helligånds-fugle, så jeg føler mig altid særligt velsignet, når de viser sig. Det har været en dejlig dag. I nat sov jeg i Karlskrona - en meget flot by.Tidligere på fredagen var jeg i den del af Skåne, som hedder Öster-len. Vejret var meget smukt og vi kunne tydeligt se Bornholm. Vi besøgte en ung dygtig kollega, som fortalte om den voksende menighed, han er ansat i - meget opmuntrende. I Karlskrona besøgte jeg kollega Walla, som også arbejder i Litauen. Hun har, alle årene i tjeneste, også været fængselspræst og færdes frit, blandt alle typer mennesker. Det var ligeså spændende at være sammen med hende denne gang, som det var, da husbond og jeg besøgte hende i vores studentertid. I dag lavede vi mad sammen, da der lige kom et gospelkor forbi, som skulle give koncert. Koncerten nåede jeg ikke, for jeg skulle videre til Lund og Limham. Som I ved, leder jeg efter et sted, vi kan bo, og jeg tror det er lykkedes - men det kommer der mere om senere. Her i Limhamn skal jeg sove i Wesleykyrkan, hvor de har holdt fest hele aftenen. Det er en 50 års fødselsdag. Jeg tog løbeskoene på og begav mig ned til havnen, og der så jeg solen gå ned bag ved København. Vildgæs var der som sagt og små harekillinger tumlede rundt i græsset. Et sted var der en skateboard-rampe, hvor superdygtige drenge drønede rundt. Øresundsbroen lyste rødt, så den kunne have heddet "Golden Gate" - meget smukt alt sammen! I morgen bliver det gudstjeneste to gange, jeg skal kun medvirke ved den sidste - og så går turen hjem til Nordjylland. Det er en smuttur, jeg ligeså godt kan øve mig på! God søndag til dig.

14 comments:

Rasmine said...

Hvad har gæs med Helligånden at gøre?

Tro Håb og Kærlighed said...

Det er en længere historie - men det er en keltisk tanke, at Helligånden kan symboliseres med en gås, fordi den er stærk og vild og kan flyve meget langt. Jeg har altid godt kunnet lide den forklaring, og har siden jeg hørte den første gang, haft mange oplevelser, hvor gæs dukker op i mit liv på uventede tider.

Bente said...

og god søndag til dig.

Klas said...

Gott att höra om din resa!
Önskar er lycka till med att hitta bostad

Madame said...

Det er dejligt, at du har fundet et sted, I gerne vil bo. Sikke en smuk beskrivelse af din løbetur med solnedgang, vildgæs, små harekillinger og "Golden Gate" - god tur hjem og rigtig god søndag!

Tro Håb og Kærlighed said...

Bente - tak! I får jo en fin gudstjeneste med nye medlemmer, som tages ind i menigheden.

Tro Håb og Kærlighed said...

Klas - tack - det känns bra att få möta människorna bak om alla siffror:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det var virkelig en fin aften, godt at tænke tilbage på gennem sommeren, hvor jeg helt sikkert vil tænke over, hvor meget jeg holder af stedet, hvor jeg bor (endnu)

Lene said...

Jeg glæder mig til at høre mere om jeres evt. Nye hjem, og sådan en tur med sol, gæs, harer og legende børn får en til at skønne på dagen i dag :-)

David Kvebæk said...

En jeg kjente satte ut kannadagjess i naturen. Det skulle han ikke gjort. De hører ikke hjemme i vår fauna, men de trives som fisk i vann og formerer seg grenseløst. Nå er de blitt en plage for mange, enskjønt de er så vakre. Dessuten er de gode på bordet som "Mortensgås". Finere fugler finnes ikke. At kelterne forbandt den med den Hellige Ånde visste jeg ikke. Kanskje skulle kanadagåsen være velkommen likevel!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja, der bliver meget at fortælle!

Tro Håb og Kærlighed said...

David - jeg holder så meget af Nils Holgersen og fortællingen om, hvordan hans gås flyver fra de tamme gæs - sådan er Helligånden! Ikke bundet til det materielle, men fri og stærk!

Louise Aaen said...

vi så gæs, på vores første arbejdsdag sammen, min ven, det er 3 år siden nu

Tro Håb og Kærlighed said...

Louise- det husker jeg! Og de tre år er fløjet ad sted!