Wednesday, May 22, 2013

Region Syd i al fredsommelighed

Jeg har sat denne uge af til Skåne og Blekinge. Mandag kørte jeg til København, hvor jeg overnattede hos datterbarnet, og tirsdag gik turen så over den sidste af de tre broer, som skiller Strandby og Syd-Sverige! Det var så tåget, at jeg ikke så noget som helst andet end vejbanen og de digitale skilte over den, hvorpå der stod: "Tåge" - indtil der pludselig kom et skilt med ordet "Dimma", og så var jeg i Sverige. Jeg bor på et hotel i byen Hässleholm, hvor Region Syd har sit lille og meget beskedne kontor. Jeg møder mennesker, ansatte og frivillige, ser på kirker og lytter til dem, som ved noget og kender historien. Jeg er glad for, at være her og danner mig et indtryk af, hvad fremtiden kan bringe og hvad mit bidrag kan bestå i. Billederne er fra Trefoldighets Kyrkan i Kristianstad (udtales med ch og tryk på midterste stavelse:-) Byen er genopbygget af Christian d. 4. efter at svenskerne havde ødelagt den by, der lå her før. Kirken er den smukkeste renæssancekirke bygget under Chr. d. 4. og den bærer hans monogram flere steder. Byen er en fæstningsby, som kongen grundlagde i kampen mod svenskerne. Jeg læser historie - bl.a. gode gamle Palle Lauring "Danmark i Skåne" og det er ganske forfærdeligt. Det er som at læse om krige i dag, som fx. den i Syrien.Fra Danmark blev samlet omkring 1000 tallet og frem til 27. maj 1660 var Skåne Halland og Blekinge en del af det danske kongerige - og en vigtig og meget rig del. Herefter opstod snaphanernes opstand og krige mod svenskerne. Det stod på i flere årtier og var meget blodigt.Derfor er det så meget desto mere bemærkelsesværdigt, at vi i dag lever fredeligt sammen i Norden. Det giver faktisk håb i en verden, hvor man nogen gange kan have svært ved at se, hvordan freden skal vindes, når krigene er afsluttet.

10 comments:

Rasmine said...

Jeg har en mistanke om, at (næsten) fælles sprog og kultur har spillet en stor rolle for, at vi er endt med vores fredelige nordiske sameksistens.

For resten har jeg planer om en tur til Lund, men jeg må da se Christian den Fjerdes kirke i Kristianstad på vejen.

Madame said...

Hvor er det spændende, at du er i Sverige nu.
Mine oldeforældre var fra Kristianstad. Palle Lauring var god til at formidle vores historie - jeg husker ham fra de mange radioudsendelser.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - jo sproget betyder meget, men alligvel kan naboer have meget svært ved at glemme, eller overvinde og tilgive. Ofte bryder de gamle konflikter op igen og igen, men det er ikke sket her i regionen.
Dog er det en fejl, at vi helt har fortrængt, at Danmark har en stor kulturarv liggende i nabolandet!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - hvor spændende at du har rødder i Kristianstad! Har du været der?

Madame said...

Nej desværre, selv om jeg stadig har familie i Sverige og kommer der ofte.

Lene said...

Spændende at få lidt historie genopfrisket, det må du gerne gøre lidt mere :-) Og held og lykke med det hele, inklusiv at finde en bolig :-)

Rasmine said...

Vi har nu ikke alle sammen glemt det ;-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - nemlig!

Lene said...

Tænk jeg var sikker på at jeg havde kommenteret, gad vide om jeg er røget i spammailen.
Du må meget gerne fortsætte med genopfriskning af vores historie :-) Held og lykke med det hele, inklusiv at finde et nyt hjem.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - tak for kommentaren i hvertfald:-) Jeg har tænkt, at hvis ikke mit arbejde fungerer, så vil jeg være turistguide i Skåne - her er så fint!