Tuesday, January 24, 2012

Forskellen på baptister og metodister!

I går mandag var det husbonds fødselsdag. Vi havde ikke så megen mulighed for at fejre, så det blev hyggelig formiddagskaffe. Og så lovede jeg at komme tidligt hjem fra aftenens Børne-medarbejdermøde. Sammen skulle vi se en film, og jeg havde valgt "Floden" af Robert Redford. Den har jeg haft liggende længe og glædet mig til at se ved en særlig anledning. (det er altid mig, der bestemmer sådan noget her i huset)
Filmen er bygget over en autentisk historie om 2 sønner i en Presbyteriansk præstefamilie i USA. Deres far oplærer dem i fluefiskeriets fantastiske kunst - en glæde og en færdighed, som de deler livet igennem. Der er hele tiden en alvorlig underliggende tone i filmen, idet den yngste bror (spillet af Brad Pitt) er oprørsk og grænsesøgende.
Et højdepunkt i dialogen kom for os, da den ældste søn skal redegøre for sin kærestes familie. De er desværre ikke presbyterianere. Nej, de er metodister (som jeg selv og min familie). Men, som han forklarer: "Min far siger, at metodister bare er baptister, der kan læse!"


Nu har jeg en del venner, der er baptister. De læser ganske både godt og meget. Men det er selvfølgelig heller ikke set fra en prespyterianers synspunkt!

8 comments:

Lene said...

Det er så dejligt når man kan sætte folk i kasser med få ord :-) det er dog sjældent at kasserne passer.
Den film mener jeg, at jeg har set, der er i hvert fald noget, der klikker ;-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det var en god men lidt for lang film.

Madame said...

Vi så den filmen for nylig, Charlotte - jeg synes, den er fantastisk! Og billedesiden er helt enestående smuk. Der var meget at tænke over bagefter ...

Anne Thompson said...

Det var da en herlig forklaring! Og én, som sikkert har givet mening engang.
Tillykke med og til Jørgen!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - der er meget at tænke over. Filmen er smuk, og jeg ville gerne have set den på et stort lærred. Tankerne om, at man kan elske et menneske, som man hverken kan forstå eller elske, rammer ind i manges smertelige oplevelser.

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - jeg har aldrig mødt hardcore presbyterianere, men dem der har, fx. Mark Lewis og min søster, giver indtryk af, at det er et ganske særligt folkefærd.

Marianne said...

Det er flere år siden jeg har set filmen - fantastisk flot film, men som du siger, lidt lang.

Tro Håb og Kærlighed said...

Marianne - ja, 20 min. for lang! Men flot og fin.