Sunday, July 24, 2011

Middelalderdage på Voergård

I går var vi til middelalderdage på VoergårdVejert var fint, det havde dog regnet meget i løbet af ugen, så der var ret pløret, men humøret var højt over alt.

Der bliver solgt alverdens ting: sværd af træ, smykker af tin, våben, naturfarvet garn, dragter, instrumenter, smykker, urter, mjød, pandekager og honning.
Der er gøgl, musik og mange udklædte både børn og voksne. Pludselig kom denne flotte figur forbi på stylter. Hun kunne slå sine vinger op til en fuld sol, det fik jeg desværre ikke et billede af.
Jeg købte en lille "kvindekniv" hos en smed - en urtekniv, smedet i et stykke. Desuden købte jeg frisk-ost i et flot ler-bæger. Med købet fulgte en mundtlig overleveret opskrift, som jeg skrev ned og helt klart skal prøve. Jeg købte også en lille rosenkrans af røde glasperler. I boden solgte hun også den sorte bedekrans. De sorte perler er lavet af kogte hybenrosenblade. Bladene koges i en jerngryde - et par timer hver dag igennem en uge. Derefter skulle de knuges og tørres. Perlerne var at føle på som brændt ler, men de duftede så dejligt af roser. Har du hørt om rosen-blads-perler før?

4 comments:

Rasmine said...

Det lyder herligt med de duftende perler. Hvordan kan man se, at det er en bedekrans? Og hvad er en bedekrans? For det er vel ikke det samme som en rosenkrans ...

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - en rosenkrans er delt op i sektioner med 10 perler. Jeg er ikke så indsat i, hvordan man bruger den, men ved der er flere måder.
Kvinden, der havde boden, fortalte mig om kransene. Jeg spurgte ikke, men tror, man bruger den sorte til at bede "Jesus-bønnen"ved at sige: Jesus Kristus, Guds søn, forbarm dig over mig! for hver perle.

Madame said...

Sikke t spændende marked, Charlotte - I har vist jævnligt middelalderdage i Jylland, men jeg ser det aldig her.
Rosen-blads-perler er da den dejligste idé, og så kan man rundt og dufte af roser.

Anonymous said...

Jeg elsker den slags markeder, tak for turen rundt :-)