Wednesday, July 27, 2011

Blomster og lys for Norge, frihed og demokratiet!

I går tirsdag havde de unge socialdemokrater og SF'ere i Frederikshavn arrangeret mindehøjtid for de dræbte i Norge. Jeg fulgtes med Dorte "Tro-fast" og sammen med en god flok mennesker, deltog vi i den lille højtidsstund. Mange havde lys og blomster med, to unge politikere talte, borgmesterne, der er venstremand, takkede dem for initiativet, så sang vi "Kringsat av fiender", som jeg også sang ved gudstjenesten i søndags, hvorefter vi holdt 1 minuts stilhed.


Det naturlige sted at holde mindehøjtid var ved statuen af Tordenskjold. Han opererede i sin tid bl.a. fra Fladstrand, en del af Frederikshavn.
 Det var fint at være med til. Jeg oplever, som mange andre, at det er vigtigt at være sammen og markere, at vi er mennesker, brødre og søstre, og at vi under ingen omstændigheder vil acceptere den rædsomme ugerning i Norge. For ikke længe siden satte vi lys i vinduerne 4. maj om aftenen - netop for at fejre friheden. Den bliver aldrig en selvfølge!
Desværre ødelagde jeg vores kamera ved højtiden - jeg tabte rygsækken. Derfor har jeg kun billeder fra telefonen, og de er ikke helt gode. De gælder også for denne dags dejlige cykeltur Læsø rundt med husbond og datter i dejligt vejr!

4 comments:

Madame said...

Det var smukt at læse om, Charlotte - og det minder mig om de bevægende billeder fra Oslo, hvor alle gik gennem gaderne med en blomst.
Uha, sikke noget med dit kamera! Jeg håber, du viser billeder fra jeres cykeltur Læssø rundt.

Fru Olsen said...

Det er nemlig vigtigt, ja!! Glæder mig, at du deltog. I Grønland har der ikke været den slags. Men mine tanker er i alle fald meget ved nordmændene.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - lys, blomster, ord og sang mod kugler og ondskab!

Tro Håb og Kærlighed said...

Fru Olsen - jeg ved, at de der deltager repræsenterer mange, som gerne ville have været med!