Sunday, July 11, 2010

Göteborg

http://www.overas.nu/ 
For 34 år siden flyttede jeg som nybagt student 20 år gammel til dette herskabelige hus, Överås i Göteborg. Her har Metodistkirken i de nordiske lande haft præsteseminarium siden huset blev købt i 1923. Både min far, min svigerfar, min mand og to svogre er uddannet her ligesom min søsters svigermor her tog sin teologiske uddannelse, inden hun rejste til Afrika som missionær. Jørgen har været lærer og senere rektor det meste af sit arbejdsliv og har de fleste af årets uger tilbragt mere end en dag i huset. Nu er seminariet lukket og fusioneret med Theologiska Högskolan i Stockholm og Jørgen er knyttet som forsker til det nye sted, og til Göteborgs universitet. Denne weekend tilbragte jeg sammen med mand og datter i det gamle hus. Der er alt for stille. Huset lejes ud til fester og til forskellige organisationer, som har kontorer der. Da vi var studenter, var huset fyldt med liv og arbejde - og senere fejrede Jørgen og jeg vores bryllup her. Men Göteborg er stadig en dejlig by, som jeg føler mig meget hjemme i.

8 comments:

Madame said...

Överås er et meget smukt hus! Det må være varmt og dejligt, at så mange i jeres familie har rod i Metodistkirken. Og sjovt nok har mange i min familie valgt at arbejde med enten journalistik eller lydteknik og har arbejdet under samme tag.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det giver et specielt familieliv, at kunne dele så mange interesser.

Anne Thompson said...

Åh, det smukke hus!! Det var dig, der havde mig med derovre første gang jeg var der. Dét var en god weekend!

David Kvebæk said...

Ôverås. Bilde av det Det Dixsonska Palatset vekker mange rike minner. Jeg bodde i "tårnkammaren", der det spøkte, sammen med Øyvind Brakvatne, som slett ikke spøkte. Det er så trist at dette vakre stedet ikke lenger er bolig og undervisningssted for Metodist-kirkens studenter. Men vi nordmenn får ta vår del av skylda for det. Før vaiet de nordiske flagg fra stengene, nå bare det svenske. Av alle trær i parken var hengebøken ved innganen mitt favorittre. Men her var mange fantastiske trær plantet av den tregale rikmannen James Dixson. Intet tre var fra norden.

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - ja, det husker jeg også tydeligt. Du kender jo også til det, at være knyttet til sit uddannelsessted i et andet land:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

David - ja, det hus rummer mange minder for mange mennesker. Historien har gjort det uundgåeligt, at vi ikke længere uddanner præster her. Teologi som fag er forøvrigt i krise over hele den vestlige verden.

pastorns Ingridienser said...

Nu är det sommarlov på Överås. Men välkommen en vanlig vardag- då sjuder huset av liv!!!
Ja, en epok är slut. Men en ny har också börjat.
Välkommen en torsdagsmorgon kl.8.30 då är det mässa med efterföljande kaffe och samtal.

Tro Håb og Kærlighed said...

Ingrid - det er sandt - en epoke er slut: Vi har 3 danske teologistuderende i gang på 3 forskellige steder!