Friday, July 9, 2010

MADONNA

M - står for Madonna; "Kvinde min". Madonna er betegnelsen for jomfru Maria, Jesu mor. Der findes et utal af billedlige fremstillinger af den unge pige, som fødte sin søn, som også er Guds dreng. Selvom jeg er vokset op i et ikke-katolsk hjem, havde vi dette billede hængende. Jeg har altid holdt meget af den blå Madonna. At man kun aner barnet, som et lys, der skinner på sin mors ansigt, gør det særligt fint. Hun hænger nu i mit køkken, men er altid med, når jeg fortæller om Kristus-kransen, hvor hun på den blå perle, lærer os om den hellige "aphateia". Ordet er i familie med "apati", men har ikke noget med sløvhed at gøre. Det er tværtimod den lethed, der opstår, når man aktivt overgiver sit liv i Guds hænder - Bekymringsløshed, kalder biskop Martin Lönnebo det på svensk.

17 comments:

Anonymous said...

Ovanligt inlägg...

Ha en fin helg
Halina

Madame said...

Sikke et smukt billede, Charlotte - jeg kan godt forstå, du holder meget af det, og det har jo også en historie med sig, når det har hængt i dit barndomshjem.
Dejlige ord om bekymringsløshed ...

David Kvebæk said...

Naturligvis måtte det bli Madonna! Jeg har malt flere Kristusportretter, men bare ett av Maria: Jeg ønsket ikke selge det, men en mor og far til en psykisk utviklingshemmed pike ba om å få kjøpe det, for piken var blitt så glad i det. Det var siste time før vi lukket, og jeg ga etter. Piken, som var i de øvre tenåerene ble så glad at hun ga meg en god klem. Hun smilte bredt og sa: Også jeg heter Maria! Maria betyr så meget i vårt nye syn på kvinnen. Fint at hun henger på ditt kjøkken, hvor du ser henne ofte. Hilsen David.

David Kvebæk said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Petunia said...

Madonna er et utmerket valg for M.
Ingen er vel vakrere fremstilt enn henne på bilder!

Maria G said...

Vacker Madonnabild!
Trevlig helg!

Henny said...

Ja, Madonna måtte jo nok være et oplagt M for dig. Jeg kan godt lide dit Madonnabillede. Det viser, hvad det drejer sig om uden at blive oversukret eller rørstrømsk.

Lene said...

og bekymringsløsheden er svær at få fat i. Et dejligt madonnabillede :-)

Vilt og vakkert said...

Heisann!

Madonna, alltid en ro over bildene av henne ;:OD).
Kanskje verdens mest portretterte kvinne?
Ha en fin søndag ;:OD)

Tro Håb og Kærlighed said...

Halina - god weekend til dig!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madamme - bekymringsløshed er et godt ord!

Tro Håb og Kærlighed said...

David - som du husker, hedder min datter Maria:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - der findes mange skønne Madonna billeder.

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - tak - og i lige måde!

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - jeg tror også, det er derfor, jeg holder af det billede.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - ja, det gælder jo nok mest om ikke at anstrenge sig for meget :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Vilt og vakkert - der er i hvert fald mange Madonna billeder:-)