Tuesday, August 11, 2009

Hjemme i Rønne

For 50 år siden blev min far anssat som præst i Zions kirken i Rønne på Bornholm. Jeg var 3 år og min lillesøster 4 måneder. Vi kom til at bo i præsteboligen oven på kirkesalen i 6 år, og jeg plejer at sige, at der var her jeg blev et menneske, det var her, jeg lærte verden at kende og fik sat ord på livet. Det var meget trygt og godt, at vokse op den smukke lille ø klart afgrænset af hav på alle sider. Man er aldrig i tvivl om, at man befinder sig langt ude i havet. Bornholmerne kalder øen for "landet", og sådan oplevede jeg det også. Stor nok, til at man ikke kunne overskue det hele, men småt nok til, at alt alligevel var genkendeligt. Da familien fik bil, kørte vi af og til en aftentur - øene rundt!
Jørgen og jeg har tilbragt de seneste 5 dage på øen, hvor vi begge har været børn. Vejret har været herligt. Jeg har taget et hav af billeder -
- nu begynder vi med lidt fra Rønne.
Posted by Picasa

5 comments:

Mogens Flinck Hansen said...

Venter spændt på fortsættelsen. Det er interessant at se hvad andre lægger mærke til på øen.

David Kvebæk said...

Også jeg er spendt på fortsettelsen. Kanskje hadde dere tid til å besøke Gudhjem, og Oluf Høsts Museum?
Jeg kom aldri til Bornholm, som er mer enn en ø i havet, som jo Christiansholm jo er -i følge Tage Voss.
David.

David Kvebæk said...

Jeg skrev Christiansholm - men den finner vi i Kristiansand. Jeg mente selvfølgelig Christiansø, ikke?
David

Tro Håb og Kærlighed said...

Selvfølgelig David - det var på Christians ø, Tage Voss var. Vi kommer til Høst på bloggen.
Mogens - håber I har gode dage?

Madame said...

Hvor er det smukt at se billederne fra Rønne i det flotte solskin! Og det er spændende at høre, at I begge er fra Bornholm - det sted i Danmark, alle elsker højt.