Sunday, November 9, 2008

Yes they can!

I ugen der er gået, har jeg været på kursus i Sverige. Jeg var derfor ikke hjemme på den amerikanske valgdag/nat, hvilket passede mig dårligt. Jeg fandt dog et TV på det stille retrætested, hvor jeg befandt mig, og besluttede at stå op tidligt onsdag morgen, hvis jeg vågnede før vækkeuret. Det gjorde jeg. Klokken 5:30 tændte jeg og så, at resultatet var klart, og at Barak Obama skulle holde sin sejrstale. Der sad jeg helt alene og overværede den store og smukke begivenhed. Jesse Jackson blev spottet i folkemængden, han der var til stede på motellet, da Martin Luther King blev myrdet, og som selv mange år senere ville forsøge at gå efter præsidentembedet. Jeg husker en tegning, hvor han ser mod "The White House" og tænker: "Not necessarily!"
Og så tænkte jeg, på de unge mennesker min søster arbejder med i Memphis TS, og som vi mødte i sommer. Det er så stort, at de får lov at opleve det her. Birgitte fortalte senere, at hun havde fået en ældre politisk engagaret sort mand til at tale med børnene i First Works om resultatet. Først havde han spurgt dem: "Hvofor tror I, Obama er blevet valgt?" Og børnene svarede: "Fordi de sorte stemte på ham!" - "Nej," svarede han, "Obama blev valgt, fordi de hvide stemte på han!" I Memphis er børnene omgivet af sorte mennesker og har derfor svært ved at forestille sig, at de kun udgør 20 % af USA's befolkning, og at der derfor nødvendigvis er mange hvide, der har stemt på Obama. Næste spørgsmål lød: "Hvorfor tror I, de har stemt på ham?" - "Fordi han er sort!" svarede de håbefulde unge. "Nej, fordi han er dygtig og den bedste!" blev de belært. Ak ja, de har meget at lære. Lad os håbe, at de nu får en meget bedre chance for at kunne det! Til lykke til os alle sammen - men mest til First Works børnene.




No comments: