Saturday, April 5, 2008

Qvindfolk - i mellem nattens stjerner!

Så har vi haft Café Qvindfolk igen. Dejlige timer med fin mad: frugt, pandekager, tærter, æggekage, tykmælk, kage, the, chai, kaffe og juice. Ja og ost og pålæg og brød. Hip hurra for vores kokke! Dagens taler var Lillian Kristensen, som fortalte om sin vej. Hun illustrerede vejen med en salme af
Johannes Jørgensen http://da.wikipedia.org/wiki/Johannes_J%C3%B8rgensen:


1. Imellem nattens stjerner
der står en stjerne klar,
som aldrig før en stjerne
på jordens himmel var.

2. Og går du ud at finde,
hvorover stjernen står,
måske du først må vandre
i mange, lange år.

3. Måske du først må træde
så mangt et mødigt fjed,
før du kan finde stedet,
hvor stjernen stråler ned.

4. Og venner må du slippe-
De går en anden vej-
og miste navn og ære,
hold ud og opgiv ej.

5. Hold ud, du stjernepilgrim,
på vej til Betlehem,
du er på vej til lykken,
du er på vejen hjem!
(442 i Salmer & Sange)
Det var den salme, jeg valgte vi skulle synge i kirken, da jeg blev overhørt (konfirmeret) af min far 20. september 1970

Lillian er, som Johannes Jørgensen (1866 - 1956) konverteret til Den Katolske Kirke. Men hun var sognepræst inden da. "Det eneste han mangler at skrive i salmen, er sådan set, at man også mister sit job", sagde hun. Det var en lang fortælling om at være tro imod sit hjertes længsel. Det har været en vej med svære valg. Men at hun har valgt rigtigt, var egentlig let at mærke. Hele vejen har hun holdt fast i sin Gudstro. Da det blev allersværest, bad hun Gud om at holde fast i hende.
Jeg forstår godt, at hun ikke kunne være præst i en kirke, hvor der ikke var engagement. Jeg er taknemmelig over, at jeg ikke har behøvet at give slip på mit præstekald.
Lillian havde undervejs fået hjælp på Stella Matutina hos Skt. Joseph Søstrenehttp://www.sanktjosephsoestrene.dk/Danmark/csjsiscente.html. Der er godt at være. Jeg har været på retræte der i 8 dage for nogen år siden og skal derover igen i maj. Jeg glæder mig. Og nu ved jeg, at jeg vil tænke på Lillian, mens jeg er der.

No comments: