Wednesday, May 30, 2012

Så skete det!

I går skete der noget i vores lille by, som jeg ikke havde forestillet mig. Der sad en tigger foran Dagli' Brugsen, byens eneste butik!
Det var en kvinde fra - skal vi sige Rumænien? Hun sad på en klapstol med en harmonika, som hun spillede lidt på - ikke noget, der lød særligt meget af musik. Foran sig havde hun anbragt en hue, som nogen lagde penge i. Hvor mon hun kom fra? Hun sad der hele dagen, ihvertfald var hun der også, da jeg kom forbi anden gang.
I Linköping Domkirke har de denne figur af en ung hjemløs i naturlig størrelse liggende. - Hvad gør du, når du ser en tigger?

8 comments:

Madame said...

Her i Frederiksværk har vi jævnligt besøg af østeuropæere, der 'spiller' harmonika foran Kvickly. Jeg må indrømme, jeg har det svært med tiggeri, men især når det forgår i toget!

Hus Forbi-sælgerne har en særlig plads i mit hjerte. De sælger et glimrende blad i en god sags tjeneste.

Tro Håb og Kærlighed said...

Hus Forbi er et rigtigt fint koncept - enig! Noget bedre end harmonika.

Rasmine said...

Jeg kan ikke fordrage tiggeri og har en tiltro til, at de, der virkelig trænger, får til det nødvendigste ad anden vej. Det vil jeg gerne bidrage til, og der må for den sags skyld gerne være til en smule mere.

I går stod jeg sammen med en anden og ventede på bussen. En mand først i tyverne kom slentrende med en cigaret i hånden. Så fik han øje på os - to kvinder - og spurgte henkastet: "er der nogen af jer, der har nogle småpenge til lidt mad?" Det var der ikke.

Anne Thompson said...

Jeg føler mig som oftest lidt forlegen - både på deres og egne vegne.
Jeg vil hellere købe en kop kaffe end give tiggere penge, og har også gjort det.
Én gang gav jeg en pige på min egen alder mad i London, for vi havde ingen penge. Hun var rigtig dårlig, og jeg havde oprigtigt ondt af hende. Da vi kom forbi hende igen, rakte hun ud efter os - da hun genkendte os, blev hun helt ked af det. Nogle gange tænker jeg på, hvad hun fejlede, og hvad der mon er blevet af hende?

Anonymous said...

Det gør ondt i hjertet at se tiggere - det er virkelig en bagside af vores rige vestlige samfund.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - det forstår jeg godt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - jeg har det meget, som du beskriver det. Og handler på samme måde.

Tro Håb og Kærlighed said...

intetnyt - en tigger rører ved os - om vi vil eller ej!