Saturday, March 10, 2012

Giver tro mening? Tro giver mening!

 Med de to overskrifter samledes vi 90 mennesker fra forskellige kirker i Vesterkær kirke til den årlige Nordjyske kirkedag. Vores talere var professor Lars Qvortrup, institut for læring og filosofi på Aalborg Universitet og radiomanden Anders Laugesen, der er cand. pihl. i religion.
 De gjorde det rigtigt godt begge to, de udfordrede, bød på sig selv og delte tanker, viden og erfaring.
Dagen afsluttedes fint med ægteparret Bodil og Lars Busk Sørensen, som bor lige uden for Lemvig. Han er salmedigter og har blandt mange andre dejlige salmer skrevet "Menneske, din egen magt." Da jeg forberedte mig på at lede dagen, læste jeg på nettet om Lars Busk Sørensen at han havde skrevet en sang til FDF i Lemvigs 100 års jubilæum. Jeg gik ind og kiggede på siden og fandt billeder fra de 100 år - også af min oldefar, morfar og dennes bror, der alle var med fra begyndelsen. 


Det er min oldefar skrædder Martin Larsen nederst til venstre og min morfar  Hans og hans bror Christian nr  3 og 4 i bagerste række. 

Og her min oldefars gravsten, som jeg aldrig har set før.
Sønnen af Guds kærlighed
venter os en tid, et sted
ingen sorg kan ramme.
Derfor blir den verden, hvor
han har dækket påskebord,
aldrig mer den samme.
sådan lyder sidste vers af Lars Busk Sørensens påskesalme "Spirer af Guds kærlighed". I morgen er det søndag, og da skal vi synge en anden af hans salmer "Levende Kristus, din hånd på min skulder"

6 comments:

Madame said...

Hvor er det spændende, at du fandt billedet af din oldefar og din morfar!
Jeres kirkedag havde jeg gerne overværet, hvis jeg havde boet nærmere. Anders Laugesen holder jeg meget af at lytte til.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - det var en spændende dag. Og ja, det var sjovt med min oldefar:-)

Marianne said...

Sikke en dejlig samling kloge mennesker - levende som døde :-)

Anne Thompson said...

Der var noget med oldefarens kæbe, der gjorde jeg gættede, han måtte være ham, inden jeg læste han var det ;-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Marianne - ja, der er mange gode mennesker i det blogindlæg:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - det havde jeg ikke selv set - men der har du nok ret:-)