Friday, March 2, 2012

Den første dag i marts


Nu er mine anemoner ikke blå! Og de er heller ikke 
fra den 1. dag i marts. 
Men derfor er det alligevel den sang, 
der hele tiden kører på den indre harddisk - 
og der vel ikke noget i vejen med at glæde sig?



DEN BLAA ANEMONE

Hvad var det dog, der skete?
Mit vinterfrosne Hjertes Kvarts
maa smelte ved at se det
den første Dag i Marts.
Hvad gennembrød den sorte Jord
og gav den med sit søblaa Flor
et Stænk af Himlens Tone?
Den lille Anemone,
jeg planted der i Fjor.

Paa Lolland jeg den hented,
et Kærtegn fra min Fødeø.
Saa gik jeg her og vented
og tænkte, den maa dø;
den savner jo sit Skovkvarter,
sin lune Luft, sit fede Ler;
i denne fjendske Zone
forgaar min Anemone;
jeg ser den aldrig mer.

Nu staar den der og nikker
saa sejersæl i Jyllands Grus
ukuelig og sikker
trods Ensomhed og Gus,
som om Alverdens Modgang her
har givet den et større Værd,
en lille Amazone
og dog min Anemone
som Søens Bølge skær. 

Hvad var det dog, der skete?
Mit Hjerte koldt og haardt som Kvarts
det smelter ved at se det
den første Dag i Marts.
Jeg tænkte: "Evigt skiltes ad
min Sjæl og Glæden," da jeg sad
i Vintrens grumme Done.
Nu gør min Anemone
mig atter fri og glad.

For denne rene Farve
den er mig som en Vaarens Daab,
den la'r mig nyfødt arve
en Evighed af Haab.
Saa bøjer jeg mig da mod Jord
og stryger ømt dit Silkeflor,
en Flig af Naadens Trone.
Du lille Anemone,
hvor er vor Skaber stor!

(Kilde: Kaj Munk: Mindeudgave Digte,
(red. Niels Nøjgaard og Knud Bruun-Rasmussen),
Nyt Nordisk Forlag – Arnold Busck, København 1949).
læs mere om sangen her

8 comments:

Rasmine said...

Den sang er simpelthen udødelig, tror jeg. Egentlig er den vel oven i købet en salme ...

Lene said...

Tak for billede og sang, nu går jeg nynnende ud i verdenen :-)

Madame said...

Det er en af vores allerdejligste sange. Min far spillede den på klaveret, men teksten er jo vidunderlig.
Ja, lad os glæde os, til anemonerne springer ud.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - der er i ihvertfald ikke noget i vejen for at synge den i vores kirke

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene -den kommer man ikke så let af med igen!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - de sange vores forældre og ægtefælle spiller, har man et særligt forhold til.

Anne Thompson said...

Den smukkeste forårssang!

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - ja, den er skøn!