Tuesday, December 13, 2011

Nu på Luciadag -


13. december, dagen hvor endnu en af de hellige mennesker, som hører adventstiden til, fejres. Lucia var en af de utallige kristne unge kvinder i den tidlige kirkehistorie, der skulle giftes, selvom hun havde viet sit liv til Kristus.Kvinder skulle giftes og forsørges og videreføre slægten. Men for en from ung pige, var det uforeneligt med det kristne liv at gifte sig med en ikke-kristen mand. Senere i historien var der mulighed for at gå i kloster - men Lucia er fra det 3. århundrede. Der var endnu ikke oprettet klostre, men Lucia er en af de utallige foregangskvinder, som banede vej for det senere så rige klosterliv. Lucia døde som martyr. Ordet betyder "blodvidne" - hun vidnede med sin død, om sin tro på at Jesus var opstået fra døden, hvorfor hun selv turde dø.
Til hendes ære bærer vi lys i dag. Og spiser lusse-katte med safran. I hvertfald hvis vi har den mindste tilknytning til Sverige. Her i huset spiser nu vi først lusse-katte på lørdag, når vi henter juletræet.

4 comments:

Madame said...

Det er nogle dejlige billeder af Lucia-pigerne og også i dit indlæg nedenunder. Ja, hurra for klostrene - jeg har i de seneste måneder læst flere bøger, der har åbnet mine øjne for, hvad klostrene har betydet gennem historien.
Sikke en skæbne, den kun 18-årige unge Lucia fik ...

Lene said...

Jeg har aldrig smagt Lussekatte, men Luciaoptog har jeg prøvet, bare aldrig som bruden ;-) Mine kolleger mente jeg skulle komme på arbejde i dag, så skulle vi lave Luciaoptog, men vi havde en noget yngre årgang til at gå i fredags, så jeg sagde nej tak ;-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - klostrenes betydning kan næppe overvurderes!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det lyder som en klog beslutning:-)