Friday, January 29, 2010

S - for SKOVHUS og STILHED


S - står for SKOVHUSET og for STILHED.

Alle mennesker oplever stilhed i større eller mindre grad. Men der er en særlig stilhed, nemlig den man kan have sammen med andre mennesker på en retræte. Skovhuset ved Sdr. Vissing er et retrætehus, der har fungeret siden 1988, hvor en gruppe mennesker knyttet til Det Økumeniske Center i Århus etablerede dette dejlige hus. Det ligger, som navnet siger i en skov. Der er plads til 8 deltagere, en leder og en praktisk vært. Jeg har den glæde at være med i arbejdet og har efterhånden holdt en del retræter af 2 - 3 dages varighed. En typisk retræte begynder med aftensmad, hvorefter man samles og deler eventuelle erfaringer fra tidligere retræter og forventninger til den kommende. Aftenen afsluttes med en andagt i det lille, smukke kapel og herefter siger vi ikke mere til hinanden før retræten afsluttes. Som leder taler jeg så lidt som muligt. Vækning foregår med sang og klokkeringning, hvorefter dagen går med meditation over en Bibeltekst, læsning af bønner og måske en vandretur, måske læsning, håndarbejde, maling af et billede eller bare stilhed og hvile. Vi spiser dejlig mad, gerne vegetarisk og hjælper hinanden med opvasken. På siden http://retraetehus.dk. kan du se meget mere om Skovhuset.

Stilhed er en gave vi kan give hinanden. Det er en ganske særlig og intens måde at være sammen på. Stilheden er ikke et mål i sig selv, men et middel, så vi bedre kan blive stille inden i - for nogen tager det en del tid - og lytte til Gud, der altid er os nær, men som vi har så let ved at overdøve. Gud råber nemlig ikke - men vi kan møde Gud i stilheden! Det er min erfaring.








Mine næste retræter, 3. - 6. juni og 6. - 8. juni, ligger under "Program" på hjemmesiden.

15 comments:

Lene said...

Dit indlæg puster endnu mere til min drøm om at prøve en weekend retræte :-)

Madame said...

Det var spændende at blive klogere på, hvad retræte er! Jeg havde en kollega, der hvert år tog nogle dage i retræte, men nu har jeg fået uddybet min viden. I mit lille skovhus her, føler jeg ofte, at jeg er på retræte :-)

Maria said...

Fint S-inlägg!
Trevlig helg!

Henny said...

Der bliver sikkert mere og mere brug for den slags stilhed, så folk kan træde udenfor den larm og det jag, der tit præger hverdagen.

TorAa said...

Dette er rett og slett vidundelig.
De danske skove er rett nok ulike de norske, men du verden, der er det fre og ro og nydelse.

Ha en flott søndag

Petunia said...

Så flott innlegg, Charlotte:)

Living next to me said...

det er noe eget ved Danmark enten det er skogen eller havet . Eller åkre så langt øye kan se. Vakkert . God helg videre

Anonymous said...

Det er godt å nyte stillheten av og til. Jeg synes det er deilig. En gjør det kanskje ikke så bevisst som det dere gjør. Spennende å lese. Ha en deilig dag!

Margareth said...

Veldig fint innlegg!! Jeg var på et weekend retreat for et par år siden og det var utrolig hærligt!! Stillheten og roen en får rund seg til å bare lene seg tilbake å høre på hva Gud sier til deg, hva han har gjort i livet ditt...rett å slett bare være der og kjenne Gud's nærhet! Tusen takk for flott innlegg :))

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det er en drøm, du ikke vil fortryde at forfølge!
Madame - retræte er også at trække sig tilbage - og jeg forstår, at sådan kan det være i jeres fredfyldte hus!

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria - tak!
Henny - ja, for en del mennesker bliver det en uundværlig del af årets rytme.

Tro Håb og Kærlighed said...

TorAa - vores skove er ganske rigtigt forskellige - men dejlige på hver sin måde - og her i Skovhuset er der skønt!
Petunia - tak!

Tro Håb og Kærlighed said...

Living next to me - det er fint, at vore lande er forskellige. Så bliver glæden større, både når vi besøger hinanden, og når vi kommer hjem igen:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Qehenne - det er nok en del af retræten, netop at opdage kvliteterne i den stilhed, der allerede findes omkring en.

Tro Håb og Kærlighed said...

Margareth and Damien - der findes mange dejlige retrætesteder, og jeg tager også ad sted selv en gang om året. Har endnu kun været i Danmark og Sverige på retræte.