Friday, September 18, 2009

Tid til fordybelse og nærvær

Så er bilen snart pakket, og jeg er på vej sydpå. Til Skovhuset (se andet sted på siden) og 2 døgn i den gode stilhed, som bare afbrydes af læsninger, bønner og sang. Vi er 10 mennesker, der trækker os tilbage - holder retræte - og fordyber os i Guds nævær. "At leve i fred i en konfliktfyldt verden" er tema for dagene. Gud er nær ved hvert eneste menneske, men som i en hver relation, må vi standse op og være til stede, for at relationen kan uddybes. Og for at vi kan glæde os over, at den findes! Stilheden fremmer fordybelsen og er bare et redskab. Det samme kunne man sige om Skovhuset.
Posted by Picasa

8 comments:

Lene said...

Har du prøvet det før? jeg kunne godt tænke mig at prøve :-) God weekend

Madame said...

Jeg vil ønske dig et par rigtig dejlige dage i Skovhuset, Charlotte!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Ja, jeg har været på retræte en gang om året de sidste 8 år. Den her skal jeg selv lede. Jeg leder 2 eller 3 dags retræter 2 gange om året, men vi har også en-dags i kirken. Nogen vil gerne prøve stilheden i lidt kortere tid, og en dags-retræte kan være en god smagsprøve.
Madame - Tak for det - jeg glæder mig!

Camilla K said...

Fick en insikt igår då jag hade ett litet arbetsuppdrag i en ev.luth. gudstjänst. Mötesledaren nämnde om hur polisen i Finland vill undvika "dragspelskörning" (då man kör snabbt, bromsar in, kör snabbt osv) och därför har satt ut kameror för hastighetsövervakning på många vägar runtom i landet. Fick mej att tänka såhär: Jag längtar efter att leva, inte med "dragspelskörning" som livsstil (stressa, vila, stressa) utan istället "leva lugnt", med fokus på vila i Gud på ett genomsyrat sätt, mitt i vardagen.

Tro Håb og Kærlighed said...

Camilla K - Fint billede, og ja, sådan burde det være. Min erfaringer, at det svært at leve det intense liv med Gud i en travl hverdag. Retræten er en stadig påmindelse om, hvordan jeg allerhelst vil have det, og den hjælper mig til igen at rette ind og skabe de rammer i min hverdag, som er forudsætningen for, at give Gud kærlig opmærksomhed.

Camilla K said...

Ja - håller med dej om att retreaten säkert är en påminnelse och insikt om ur man egentligen vill ha det (jag har inte nån stor erfarenhet av dem, tyvärr). Jag tror att jag själv för tillfället är i ett vägskäl med utmaningen och en nästan "overwhelming" längtan att kunna skapa ett annat vardagsliv med mer stillhet, tystnad och inre vila (det kanske alla småbarnsmammor utvecklar... :) - utan att därmed förringa behovet av att på riktigt dra sej undan regelbundet för t.ex. en retreat. Blir välsignad av det du skriver. Tack!

hanne said...

Jeg har her i week-enden været på retræte for første gang, men nok ikke sidste. Sådan en week-end ude på heden, skønt vejr, ro, fantastisk retræteleder og dejlige kvinder, gør bare rigtig godt. Lige hvad jeg trængte til, det giver ro i en stresset hverdag som hjemmesygeplejerske.
Jeg har i længere tid læst med på din blog, og glæder mig over det du skriver. Hvor er det godt at føle fællesskab, også selv om vi hører hjemme i forskellige dele af kirken. Heldigvis er vi fælles om noget meget større end navnet på en kirke.

Tro Håb og Kærlighed said...

Kære Hanne!
Godt at høre, at du deler erfaringen af, at "det her vil jeg gerne gøre mere af". Ja, Kirken er en.