Thursday, February 18, 2016

Let eller tungt?

Læste et spændende indlæg hos Lene, som fik mig til at fundere over, hvordan jeg selv har det med "det lette og det tunge". Det er mange år siden jeg stoppede med at se nyheder på tv. Jeg læser min avis hver dag - ikke altid lige grundigt, men hvis jeg har tid og mulighed, bruger jeg god tid. Jeg vil gerne følge med - men i et tempo, som passer mig. TV-nyheder er ofte tendentiøse i deres valg, og deres vægtlægning passer ikke altid mig.
Jeg hører ofte radioavis, og har opdaget, at nyheder de bringer, er de samme, som står i avisen.
Oftest orker jeg ikke at se tunge dokumentar-programmer. Lene skrev om TV2-programmet "Til døden os skiller" - som fagligt og menneskeligt burde interessere. Men jeg så bare halvdelen. Jeg orkede ikke denne aften.
Det, jeg læser til godnat-læsning, er derimod tungt for tiden. Jonas Gardells trilogi  "Torka aldrig tårar utan handskar" som handler om unge homoseksuelle mænd i Stockholm i årene, hvor AIDS bliver en del af hverdagen. Det er hjerteskærende læsning - en blanding af fakta og fiktion. Vi følger en lille gruppe, får deres livs- og dødshistorier fortalt i glimt. Fantastisk læsning! Jeg ville ikke have været dem foruden!

2 comments:

Lene said...

Ser du, sådan en bog ville jeg aldrig kaste mig over, fordi jeg allerede på forhånd synes det er for tungt. Godt gået af dig.
Vi havde en diskussion ved frokostbordet i går, fordi vi alle tre (sønnen var her) egentlig havde en fornemmelse af at ligemeget hvilket medie, man lytter/ser/læser, så kan man ikke stole på det. Og det er da forstemmende. Vi ser jo fra hver sin arbejdspind (lærer,sygeplejerske/konventionel landmand) hvordan fakta bliver fordrejet, så de passer ind i det offentlige billede, og når så medierne bare hopper med og ikke forsøger at se bag eller spørger andre end de vanlige, så går det da galt.
God weekend til jer, jeg er af natur optimist, og det vil jeg holde fast i.

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - at se lyst på livet er også min gave. Det er vigtigt at dossere nyheder og verdens grumhed på en måde, man kan håndtere!