Tuesday, September 8, 2015

Hjem - kære hjem. Eller noget om at ikke behøve flygte.

Da vi kom hjem, fra den dejlige ferie hos min søster Birgitte og hendes familie i USA for 6 uger siden, var denne orkide lige sprunget ud. Jeg har pillet lidt visne blomster af, men den er stadig så fin og en glæde at se på hver dag. Jeg holder meget af mit hjem - planterne, bøgerne, de gamle møbler - hvoraf min oldefar har lavet et enkelt af dem - de nye ting, vi har købt sammen. Og jeg holder af vores lejlighed, som ikke er vores, men en tjenestebolig. Jeg har aldrig boet i andet end tjenesteboliger ud over de 3 år, hvor jeg boede på Metodistkirkens teologiske Seminarium Överås i Göteborg. Som præste-barn er jeg opvokset i lejligheder eget af kirken. Men jeg har altid boet i dejlige hjem. - Så meget desto mere er det svært at tænke tanken, at skulle behøve at flygte!
Min mormor blev "evakueret" under 2. verdenskrig, fordi morfar var taget af tyskerne og familien dermed var i fare. Frihedskæmperne bad hende hurtig pakke det mest nødvendige og gå under jorden, til faren var drevet over. Mormor fortalte senere, at hendes valg ikke var særligt rationelle - hun tog sine smykker og sin Bibel med! Og som hun selv sagde: "Hvad skulle jeg dog med mine smykker? Og en Bibel kunne jeg altid låne. Noget varmt tøj havde været mere fornuftigt." Ja, hvem ved, hvordan man ville reagere, hvis liv og sikkerhed blev truet, så vi blev nødt til at flygte? - Orkideen ville ikke komme med - det er helt sikkert! Lige nu glæder jeg mig over den og beder til at vore politiske ledere tager ordentligt fat og organiserer den folkevandring, der bl.a. leder mennesker ad min daglige vej til arbejde.

2 comments:

adina said...

Ja vad skulle jag ta med mig? Bra fråga...
Jag skulle vilja ha med mig allt! Jag tycker också så mycket om mitt hem men jag förstår ju att det inte går. En varm stickad kofta och sockor vore ju bra - men nej...
Det är faktiskt svårt att välja...
Rullstolen måste jag ju ta - annars kommer jag mig inte långt. Men då måste någon följa med mig! Du gjorde frågan svår för mig!!! Men otroligt viktig att tänka på.
Jag hoppas och ber att jag inte ska behöva välja något...

Kram - Gunilla

Tro Håb og Kærlighed said...

Gunilla - nej, det er virkeligt ikke enkelt. Jeg håber ikke, vi behøver stå i det valg.