Sunday, June 7, 2015

Søndag i Jönköping og omegn.

I går lørdag kørte husbond og jeg tidligt fra København. Vi skulle nå Jönköping ved 11'tiden til gensyns-træf med dem, vi gik pilgrimsvandring med i november i Palæstina. Vi havde en hyggelig dag med mellemøsten-mad fremstillet på stedet af dygtige med-vandrere. Bagefter så vi hinandens billeder, delte historier og genopfriskede minder. I dag har vi først været til en fin gudstjeneste i "Fjällstugan," som jeg har besøgt med folk fra RegionSyd for ikke længe siden. Det er en menighed, som forlod deres gamle kirkebygning og byggede et ny fantastisk hus, som også rummer restaurant og en børneinstitution. Menigheden er vokset fra knapt 200 til over 400 i dag på godt 10 år!
Efter gudstjenesten kørte vi til Gränna og tog færgen over til Visingsö. Vi har jo set øen mange gange - men aldrig været der. Den 14 km lange smalle ø ligger i Vättern. De mange somre vi har holdt ferier på Framnäs, feriestedet, som tidligere var ejet af Metodistkyrkan i Sverige, men nu ejes af en forening, har vi jo kørt op langs Vättern og set øen. Men i dag har vi også oplevet den. Vi tog bilen med, for det var et værre blæsvejr, som ikke indbød til at leje cykler.
Statue af Hellige Birgitta - den er ældre end kirken
 De første billeder stammer fra Brahe-kirken, som er helt speciel. Aldrig har jeg oplevet kalkmalerier så fine og karakteristiske som her. Og sølvtavler med alle Det Gamle Testamentes profeter og den ret specielle engle-lysestage på første billede!
 Vi var også på øens sydligste spids Näs, hvor Sveriges første kongeborg har ligget - kendt fra bøgerne (og filmen om Arn.) Her er kun ruiner tilbage.
 Brahe-borgen på øens østkyst er også ruin, men omgivet af et blomsterhav - bla af vilde riddersporrer.

Vel tilbage i land gik vi tur i Gränna og sidst i Huskvarna og Jönköping.

Det er koldt, selvom det er sommer - men lyst er det! Solen er på himmelen en halv timer længere end hjemme på øen. - Nu er det sengetid. Vi sover på SvF - högskolan, hvor jeg i morgen skal til bestyrelsesmøde. Vi kombinerer arbejde med det absolut fornøjelige - og bestyrelsesmødet bliver også en god oplevelse - det plejer det at være!

6 comments:

Rasmine said...

Det er rigtignok noget andet end de sædvanlige kalkmalerier! Det skyldes vel, at det var en kirke for adelen og andre læsekyndige. Uanset hvor interessante kalkmalerier ellers er af forskellige grunde, har jeg aldrig brudt mig om dem - men denne her loftsbemaling er smuk. Mon der findes tilsvarende i andre adelskirker?

Lene said...

Hold da op, sikke et sansebombardement den kirke leverer. Og den lille statue er så enkelt i sit udtryk at det giver mening at den ikke er en del af udsmykningen men fra tidligere tider. I kommer vidt omkring, godt at I kan forene arbejde med fornøjelse. God mandag til jer.

Madame said...

Hvor har I oplevet meget spændende, Charlottte, og jeg nød dine smukke billeder. Brahe-kirkens kalkmalerier er vidunderlige.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - ja jeg har aldrig set noget lignende. Jeg er heller ikke særlig begejstret for de kalkmalerier, der fortæller Bibelhistorie på en meget håndfast måde :-)

Lene - Birgitta-statuen er virkelig smuk. De har en til i huset, men det er en yngre kopi af en fra Vadstena. Hun og jomfru Maria findes i mange udgaver i svenske kirker, men det er ikke ofte, de er så fine og hele som hende her. Ja, det er dejligt at kunne dele dagene i Sverige for en gangs skyld.

Madame - den kirke var hele turen værd til Visingsö - og vi vidste det ikke! Udefra ser den heller ikke ud af noget særligt.