Friday, November 6, 2009

G for GOSPEL

G står for GOSPEL. Det engelske ord (på dansk evangelium) betyder: det GLADE BUDSKAB. Budskabet er, at Gud elsker menneskene og at Han sendte sin Søn til verden, for at vi skal lære den kærlighed at kende. Gospelmusik er egentlig de sorte slavers sang og musik. I evangeliet fandt de den befrielse fra hverdagens ondskab og slid, som gjorde det muligt at bevare værdighed og selvværd frem til retfærdigheden sejrede og alle blev fie og lige. Gospelmusikken har udviklet sig betydeligt siden slavernes sange og er i dag ganske avanceret musik. I mange år har vi haft Gospelkor i Metodistkirken i Danmark såvel som i mange andre kirker. I USA vækker det megen forbavselse, at vi synger, hvad de kalder black gospel, fordi det i US kun forekommer i sorte kirker.
Gospelkor er Glæde!Posted by Picasa

20 comments:

Madame said...

Dejligt indlæg om gospel, Charlotte! Jeg er vild med gospel og fx Mahalia Jackson - glæde og taknemmelighed vælder ud af den type sang.

Tania said...

Flott innlegg! Gospelmusikk kan være helt herlig;-)
God helg til deg!

Rimkogeren said...

Dine billleder oser af glæde og nærhed. Har I en lydfil på nettet?

Sara said...

Årh Charlotte nu har du tyv-hugget mit G-indlæg, så nu må jeg jo finde på noget andet! hehe
God weekend!

Lene said...

AMEN! :-) Og på onsdag vil jeg starte igen :-)

Er det jeres kor på det nederste billede?

Anonymous said...

Gospel gjør kirken til en mer folkelig kirke. Ikke så stiv og gammeldags.Skjønner godt at du skriver at gospel er glede.
Ha en deilig helg!

Petunia said...

Mye godspel sang og musikk liker jeg! Jeg liker å se gleden mange av disse som synger godspel, viser. Ikke slik stiv og trist salmesang som man kanskje kan høre her hjemme.

Henny said...

Gospelmusik er skønt, og det appellerer nok til mange flere end traditionel salmesang gør.

Living next to me said...

gospel var en fin G , og høres fornydelig ut .
F.

Anne-Lie said...

Gospel är härlig musik!

Unknown said...

Ja eg er heilt eing i at gospelkor er glede:0)
Det er og sprudlande og ofte svært vakker musikk...

linsky said...

Gospelmusikk er flott! :-)

Unknown said...

Kor er gøy! Sang selv i ungdomskor da jeg var yngre. Fantastisk stemning og veldig hyggelig.

linn kr/sykepleier said...

Koselig innlegg. Har alltid hatt lyst til å synge i gospelkor, til tross for at jeg ikke er religiøs. Ser bare så herlig ut. Klappe og danse og synge fra hjertet. :D

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame -Ja gosepl = glæde!
Spiderdama - Tak! og i lige måde
Rimkoger - Desværre har jeg ikke lyd til billederne. Det første er herfra, det store kor er fra Copenhagen Gospel Festival i Jerusalemskirken, Kbh. i år
Sara - det er bare med at være hurtig på tasterne!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - godt - du trænger til at få støvet ud af lungerne:-) - nej, det øverste er herfra. Vi er ikke mere end 20 stykker i Chosen. Det nederste er fra Copenhagen Gospel Festival i Kbh. i år

Tro Håb og Kærlighed said...

qehenne - ja gospel er godt for mennesker og for kirken!
Sommetid - åh, det er ærgeligt at du har måttet slutte - gospel er næsten bedre at synge end at lytte til!
Petunia - nej, det er ikke let at stå stille uden at smile, når man synger gospel - det vokser op gennem kroppen:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - selvom jeg også holder af salmer, så vil jeg ikke undvære gospel.
Living next - Tak!
Anne-Lie - ja, gospel er herlig.
Line - Gospel har helt sin egnen stil!

Tro Håb og Kærlighed said...

TurboLotte - gospel er for alle aldre, så får du tid og lyst igen er jeg sikker på, der er et gospelkor nær, hvor du bor:-)
linn kristine - man behøver ikke være religiøs for at synge gospel (men man kan selvfølgelig risikere at blive det:-)

Irene said...

Fin innlegg! Gospel er virkelig flott å høre på!