Thursday, May 24, 2007

DANSKE KIRKEDAGE - det skal man bare!















Jeg har været på Danske Kirkedage i Haderslev i Kr. Himmelfartsdagene. Mere end 3000 mennesker deltog i kortere eller længere tid i de mange forskellige og fine tilbud.


Gå ind på siden og giv dig tid til at høre Erling Tiedemanns fine tale fredag aften. Den kan også læses - men det er nu ikke helt det samme!


En af de mange gæster var Peter Halldorf. Læs selv mere om ham og tidsskriftet PILGRIM, som er svensk søster-organ til Levende Vand.
Peter Halldorf har skrevet mange dejlige og betydningsfulde bøger - se Boedals forlag. Min yndlings er "Det fædrene ophav", som er udgivet på
Aros.I det rum, hvor Halldorf skulle holde sit første oplæg, var de første tilhørere på plads 35 minutter inden det skule begynde. Mine værste anelser viste sig at holde stik - der blev prop-fuldt - og flere gik forgæves.
Hans emne var "spiritualitetens veje". Han taler stille og intenst i 90 minutter om kristendom og Guds nærvær, om helliggørelse og nødvendigheden af en åndelig praxis. Jeg har læst de fleste af hans bøger, hørt ham flere gange og været på en af hans retræter om ørkenfædrene. Og jeg bliver stadig slået af glæde og forundring over, hvordan han tilsyneladende ubesværet, bygger bro mellem nutidigt frikirkeliv og den oprindelige kristendom. Han hjælper mig med at mærke kraften, skønheden og nødvendigheden i min egen kirkes helliggørelses-teologi. Og han breder hele den kristne arv ud, så den bliver nærværende, indlysende og levende.
Kirkedage er også gensyn med mange dejlige mennesker - bl.a. var vi i hvertfald 9 af de mennesker, der for 3 år siden gik pilgrimsvandring til Vadstena.
Det var sjovt at opdage, at jeg er ved at være kirkedags-veteran. Jeg deltog nemlig første gang, da mine forældre tog mig med i Holstebro. Som voksen har Jørgen og jeg deltaget så ofte som muligt.
Danske Kirkedage - det skal man bare ikke snyde sig selv for - det er her man møder brødre fra Taizé, søstre fra Iona, lærer nye salmer af Holger Lissner, Hans Anker Jørgensen, Lars Busk Sørensen og Willy Egemose, lytter til Betty og Peter Arendts verdensmusik. Ja, musikken betyder meget. Man er en del af det kristne folk i Danmark i gudstjeneste, samtale og fællesskab.
Det var også fint at være sammen med de andre metodister: Anne og Duncan, K.B. og Rita, Henning Bjerno, Lone og Lars Ulrik. Jeg nåede også at hilse på Susanne Thomsen og Gurli og Kaj Brinch Andersen. Der kan have været flere, for vi var som sagt ca. 3000 mennesker!

2 comments:

LasseÅ said...

Øv - hvorfor så jeg jer ikke?
Men ellers er jeg helt enig - det var en dejlig oplevelse!
Vi ses i Viborg i 2010...
Kh
Lasse

Tro Håb og Kærlighed said...

Det gør vi!