Tuesday, May 8, 2007

At turde er at vove og behøve


>>AT TURDE - sammenfald af to verber, et fællesnordisk med betydningen "vove" og et fællesgermansk med betydningen "behøve"<< - ifølge Nudansk ordbog.
Tør vi - var temaet for året delegeretmøde i børne- og ungdomsforbundet, som vi her i Strandby var værter for i Bededagsweekenden.
Og vi turde - at le og være stille, danse mavedans og diskutere, høre rockmusik og udveksle meninger.
Jeg havde det privilegium at prædike ved åbningsgudstjenesten og talte her over Jesu kald: "Følg mig".
Et naturligt spørgsmål er så: "Hvad skal jeg - hvor skal vi hen?".
Og det, Jesus svarer, er: "Med mig!"
Betyder det, at jeg skal slippe kontrollen og ikke vide, hvad der foregår? Både ja og nej - det betyder, at jeg skal overgive kontrollen til Ham, jeg har valgt at kalde min Herre! Hvis jeg vil vide, hvad det hele går ud på, må jeg tilbage til Hans liv og gerning. Han har lovet, at ved Helligånden leve i mig og alle andre kristne. Og det liv er ikke af en anden karakter, end det vi kender fra evangelierne.
Jeg vover og behøver det liv mere end noget andet! Og jeg vil gøre følgende ord til mine:


Jeg tror, at der intet skønnere findes,
intet dybere, intet så dragende,
intet så sandt, så klogt,
så modigt og så fuldkomment
som Jesus Kristus.
Atter og atter fyldes jeg ved tanken på Ham
med brændende kærlighed,
og jeg siger til mig selv,
at Hans lige ikke blot ikke findes,
men ikke kan findes.
Endnu mere: hvis nogen bragte mig bevis for,
at sandheden om vort liv
ikke er i Kristus,
og hvis sandheden ikke var hos Kristus,
så ville jeg hellere være
med Kristus end med sandheden.
Dostojevskij

Jeg vil hellere have Dig som min konge,
med tornekrone og alt hvad det ellers indebærer,
end jeg vil følge nogen anden leder.










2 comments:

David Kvebæk said...

Kjære Charlotte. Takk for en ny og frimodig blogpost. Ja, hvem andre enn Jesus tør, våger og behøver å gjøre andre store?

Min neste skal - i all vennlighet - handle om "krøllede tanker"

Tro Håb og Kærlighed said...

Det er sandt David!
Glæder mig til at læse om dine altid spændende tanker.