Wednesday, September 28, 2016

Mørke og rødder

 
Hvornår mon jeg lærer, at det altid er sådan? Ikke lige stærkt hvert år, men ikke til at slippe uden om. 
Mørket kommer både udenpå og indeni - vi har passeret jævndøgn, og nætterne bliver sikkert og ubarmhjertigt længere end dagene. Sådan er det vel for de fleste. Men for mig handler det helt klart også om, at det fx i morgen er 85 år siden min mor blev født - og for et par dage siden var det 16 år siden hun døde. Hun blev altså ikke 69 år og de sidste 5 - 6 år var hun meget påvirket af sygdom, Parkinson og Alzheimers. 
Og i august var det 10 år siden min far døde, kort tid inden han ville være fyldt 83. Jeg ved godt, at der er mange, som har mistet forældre tidligere end mig. Og mine forældre var dejlige mennesker, som jeg har masser af gode minder om. Jeg tænker gode tanker om dem, og de fylder ikke hver dag. - Men sorgen og savnet kommer nogen gange på denne årstid på den her ukontrollerede måde, som lægger sig som mørke skygger ind over livet.
Jeg tror, livet er evigt. Jeg tror på opstandelsen og at vi skal ses igen - men ensomheden og tomheden er også en del af livet.

3 comments:

adina said...

Hej!
Längesen jag skrivit till dig...
Jag har också varje höst en "mörkerkänsla" som kommer över mig. Jag blir trött och uppgiven och orkar inte så som jag skulle vilja. Mycket i livet har bidragit till att det är så...
Nu påminns jag om den bön som blev så verklig för mig när vi möttes på Sjövik för över 1 år sen. Den bönen har följt mig dag och natt dygnet runt sen dess. Jag tänker att mångång kommer det att ljusna...

"Jesus Guds son,Du ljus i mitt inre låt inte mörkret få tala till min själ.
Jesus Guds Son, Du ljus i mitt inre öppna mig för Din kärlek och frid".

Önskar dig allt gott! Kram - Gunilla

Tro Håb og Kærlighed said...

Tack Gunilla! Ja, det är en älsklings-bön och sång. Mörkret finns - men ljuset är starkast - det tror och vet vi! Allt gott till dig och allt inom dina cirklar!

Rasmine said...

Jeg skal vel bare være glad for, at efteråret nærmest virker modsat på mig. Nu vågner det hele igen, efter at så meget har ligget i sommerdvale ... men jeg har heller ikke mistet nogen om efteråret.