Saturday, May 30, 2015

Tøserunden

 Husbond og jeg har udforsket en del af Sjælland i dag. Vi startede i Udby, hvor NFS Grundtvig blev født i præstegården i 1783. Grundtvigs far var præst ved kirken, hvor drengen også blev døbt.
 Kirken ligger smukt og præstegården er en stor stråtækt gård - sikker ikke helt komfortabel at bo i i dag.
 Grundtvigs mindestuer kom vi ikke til at se, der er kun åbent et par dage om ugen og kun i sommermånederne, som helt tydeligt ikke er begyndt endnu. Det var blæst og koldt og ind imellem fik vi en byge. Medbragt frokost spiste vi inde i bilen på Præstø havn. Undervejs rundt i landskabet stødte vi på deltagere og officials fra "Tøserunden" - seje kvinder på vej 120 km på cykel.
 Vi gjorde stop i Vemmetofte, hvor vi gik tur i haven ved det jomfruelige adelskloster, eller hvordan det nu er:-)
 Stævns klint med den lukkede kirke, hvor koret styrtede i havet 1928, besøgte vi og eftermiddagskaffen blev drukket på kroen. Sidstr stop var Køge, hvor Tøserunden havde udgangspunkt og mål. Vi ledte efter Grundtvigs og Maries grav, men man skal åbenbart stille bilen og gå det sidste stykke - og det havde vi ikke tid til, da bilen skulle hjem til en ventende musiker, der skulle på job.

I morgen, søndag går turen til Skåne og tidligt mandag morgen kører jeg til Randers for at være på retræte på "Ådalen" frem til torsdag. Der bliver altså ingen blog de næste dage.

3 comments:

Madame said...

Sikke en dejlig tur I har været på i vores Danmarkshistorie! Den kunne jeg tænke mig at gøre efter.

Lene said...

God tur til Sverige og til mit gamle dansested. Aadalen var tidligere restaurant og i min ungdom blev der afholdt baller på Bloksbjerg, som det hed dengang :-) Min svogers ven forfulgte sin drøm om et retrætested og købte stedet. Må I få gode stille dage :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - tak! Jeg kommer helt sikkert til at tænke på dig i ugens løb:-)