Tuesday, January 6, 2015

Julens sidste aften

 I mit barndomshjem fejrede vi Hellig3kongers aften. Det havde min mor med fra sit barndomshjem. Vi tændte juletræet for sidste gang, fik festmad, spiste resten af konfekten og fik hver en lille gave. Jeg husker det som meget hyggeligt - en lille ekstra fest, noget helt særligt.
 I min egen familie har vi holdt Hellig3konger, når det har passet ind i programmet - dvs. de voksne har været hjemme og ikke på kursus eller anden form for arbejde. - I år har vi brugt selve dagen, altså d. 6 januar og ikke aftenen d. 5. - fordi det passede bedst. Vi har spist mad, vi har fået forærende - dejlig laks til forret og vildtgryde på kronhjort - dejlig mad! Til efterret fik vi Hellig3kongerskage efter en opskrift i Kristelig Dagblad.
Nu er juletræet afklædt, nedklippet og ude af huset - tak lille træ. - Vi har fejret Jesu fødsel; at Han blev menneske, og vil dele liv og hverdag med os. Resten af julepynten bliver pakket sammen i morgen, og så begynder, netop hverdagen. Som vi mest af alt holder af.

2 comments:

Madame said...

Sikke en dejlig tradition I har omkring Hellig3konger! Vi har ikke haft juletræ i år, fordi vi ikke var hjemme juleaften.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg ved ikke, hvorfor jeg ikke har kvitteret for dette indlæg - men snart blir det jul igen - og måske skal I have juletræ denne jul?