Monday, November 26, 2012

Stolen er tom igen!


Stolen overfor min ved spisebordet er tom igen. I dag afleverede jeg husbond i Aalborg lufthavn. Han flyver med 4 stop til Zimbabwe, hvor han skal til Africa Universityhvor han er nyt medlem af "board of directors." Her repræsenterer han vores kirke, som den eneste europæer.
Africa University blev oprettet i 1988 - og jeg stemte for! Jeg var nemlig dansk repræsentant ved Metodistkirkens verdenskonference det år. Universitetet blev oprettet som konsekvens af, at rigtigt mange afrikanere, der blev hjulpet til USA og Europa for at få en uddannelse, efterfølgende valgte ikke at rejse tilbage til deres hjemlande. Med et universitet på afrikansk jord håbede kirken at kunne standse denne hjerneflugt. Den svenske metodistkirke havde jord i Zimbabwe - en tidligere missionsstation, der blev brugt til formålet. Husbond har besøgt stedet en gang tidligere. Han rejser gerne 2 døgn hen og 2 døgn hjem for at sidde til møde i 3 dage. Sidst oplevede han nemlig, at flere af de afrikanske kollegaer havde haft betydeligt længere rejsetid, selvom de ikke boede nær så langt væk!

4 comments:

Madame said...

Hvor er det godt, at der er oprettet et universitet på afrikansk jord, der forhåbentlig kan standse denne hjerneflugt. Spændende at din mand er med som eneste europæer til mødet.

Tro Håb og Kærlighed said...

Det er en rigtig god ide. Nu venter jeg på at høre, at han når godt frem.

Lene said...

2 dage undervejs, det er da noget af en rejse, men hvor er det godt, at der bliver etableret universiteter overalt i verdenen.
Håber du snart hører fra gemalen :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - jeg håber, han er nået godt frem - har ikke hørt noget endnu. På en måde var det bedre, da han sidste gang ikke havde telefon med.