Friday, February 24, 2012

Det er i detaljen!

 I ferien var vi på Ny Carlsberg Glyptoteket. I den grønne Palmehave står Vandmoderen - skøn og frodig, men også foruroligende med alle de ens og ligegamle små unger, der kravler rundt og kræver.
 Der var særudstilling om Egypten - her er datterbarnet ved en mægtig stensarkofag.
 Malerierne er noget helt for sig. Jeg elsker at gå i detaljer med de store skønne guldalder-malerier for at se, hvordan de har skabt virkningerne. Se fx. dette landskabsbillede. Ved første øjekast er der ingen mennesker på billedet, men læg mærke til den fiskende mand ude til højre.
 Han er måske ikke let at få øje på - men her er både han og kvinden på marken til at se.
Helt tæt på - her bliver det også tydeligt, med hvor få pensels-strøg fiskerens garn er sat! Det er da fascinerende!

8 comments:

Lene said...

Tak for et nyt udflugtsmål, nu hvor vi ikke skal flytte, male, hamre, osv :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - der var ovenikøbet gratis adgang søndag!

Anne Thompson said...

Jeg har kun været i Glyptoteket én gang - og det var så smukt. Jeg er også helt vild med guldalder malerierne; deres farver og detaljer! Det er bestemt nogle besøg værd :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne, der kan man sagtens komme med jævne mellemrum:-)

Madame said...

Dejlige billeder, Charlotte, ja det er fascinerende at se maleriets små detaljer. Jeg holder også meget af Ny Carlsberg Glyptoteket. Var der sidst i sensommeren, da der var Gauguin-udstilling. Håber I nød cafeen :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Gauguin fik vi ikke set.
Men cafeen, ja den er et must!

Marianne said...

Jeg elsker Glyptoteket. Skal derind, når jeg er i København. Flotte billeder :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Marianne - det er så fint et sted, man kan gå der i mange timer!