Thursday, February 23, 2012

Askeonsdag

 I går var det Askeonsdag og dermed begyndelsen på fasten. På vinterferien var vi først i København, mens vi tilbragte de sidste dage i Göteborg. Askeonsdag var vi til middagsgudstjenesten i Domkirken. Her kunne vi få tegnet et askekors i panden, som tegn på fastens begyndelse, hvilket jeg gjorde.
 Alteret var klædt i lilla, bodens farve. Jeg går til gudstjeneste eller andagt i Domkirken i Göteborg, så ofte jeg kan. Jeg holder meget af at være en del af den "tilfældige" menighed, som samles der - studerende, posedamer, folk der er på shoppetur og andre. Midt i hverdagen står vi der med den levende Kristus i vore hænder.
 
Inden fasten fik vi dog spist årets svenske fastelavnsbolle - en semle. Hvis de er gode, så er de rigtigt gode. Den her var!

6 comments:

Lene said...

Og så fik jeg lige et par verselinjer frem i hovedet: Livets Gud har ingen hænder, derfor er det dig, han sender, når din næste lider nød.
Nu kan jeg så se her, at forfatteren har ændret de linjer, det er jeg ikke helt tilfreds med:
http://www.gimsingkirke.dk/12586-1/
God dag til dig :-)

Madame said...

Sikke dejlige oplevelser du har haft i din ferie, Charlotte - København, Göteborg og middagsgudstjeneste i Domkirken. Du har vist også et helt særligt forhold til Göteborg, var det ikke der, du blev uddannet?

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - det skal jeg lige se nærmere på - vi har salmen i vores salmebog, og der tror jeg, der står, som du skriver.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - du har helt ret - jeg holder meget af Göteborg, og vi boede der i de 3 år, vi gik på præsteseminarium. Husbond har så arbejdet i byen uafbrudt i 25 år, så 2 - 3 gange om året er jeg nok derovre,

Anne Thompson said...

Synes, det er en dejlig skik at markere askeonsdag på den måde. Og så lyder det dejligt med sådan en "tilfældig" gudstjeneste i domkirken!

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - det bliver sådan et synligt billede, på den kirke der altid findes men pludselig manifesterer sig!