Friday, April 30, 2010

C for Celle!



Første gang jeg så det øverste billede troede jeg, det var et billede af en kloster-celle - altså et sted beregnet til at trække sig tilbage i ensomhed, bøn og stilhed.



Billedet mindede mig om de retrætehuse eller klostre, jeg har været i. På sin vis havde jeg ret. Det er nemlig en celle. Men ikke en celle i et kloster - det er en celle i et fængsel. Det er et billede fra Guantanamo-lejren! Uha, der tog jeg fejl. Her er det altså en celle man anbringes i med tvang. Det jeg tænkte på, var jo en celle, som man frivilligt trækker sig tilbage til. Og da betyder celle et grundvilkår for liv! Cellen er stedet, hvor alt begynder - og i cellen rummes samtidig hele livet. Celle kan i kirken også være betegnelsen for den lille gruppe, som mødes til fortrolig samtale og bøn, her med den samme betydning af liv, nødvendighed og begyndelse.


Posted by Picasa

15 comments:

Anne Thompson said...

Og så er cellen jo i kroppen grundelementet for alt andet. Ligesom med cellen for livet med Gud og hinanden. Godt C!

Tro Håb og Kærlighed said...

Præcis! Tak - men din catedral er også fantastisk:-)

Henny said...

Ja, der er helt sikkert kæmpeforskel på at vælge det enkle liv til fordel for kontemplation, og så at blive syltet det halve liv på Guantanamo, også selv om billeder af de ydre rammer kan se temmelig ens ud. Tankevækkende!

Madame said...

Uha, det øverste billede er uhyggeligt, når jeg nu forstå, at det er en celle fra Guantanamo-lejren!
Det var et fint ord, du har valgt - med flere grundklange.

Maria G said...

Stackars dom som suttit/sitter inlåsta i en sådan cell... Får rysningar bara jag tänker på det...
Fint C-inlägg!
Trevlig helg!

Petunia said...

Å være innestengt i en slik fengselcelle må være nedbrytende..
Det er uhyggelig det første bildet ditt og ekstra skremmende når man vet hvor det er tatt.
Men det å kunne ha sitt lille sted å trekke seg (frivillig) tilbake å hente krefter og inspirasjon, må være vidunderlig.
Fin tolkning av C og ordet celle:)

Lene said...

Hvor er det godt fanget med et ord med mange betydninger.

Charlotta said...

Tänkvärt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - ja, det var skræmmende, at opdage hvor meget fejl jeg havde taget!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - der er jo en sammenhæng, selvom jeg tog fejl i første omgang!

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - det er uhyggeligt, hvad vi mennesker kan gøre mod hinanden! Men også hvor meget godt!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - ja, det er skræmmende! Men en celle kan netop også være det bedst sted:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - tak:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Charlotta - ja, det menste jeg også!

TorAa said...

Se det du, her er et ord med ulike meninger. Det har jeg sans for;)

Supert innlegg du her har prestert.