Friday, March 19, 2010

Z - ZAKÆUS

Zakæus er mit oplagte Z i alfabet-legen. Historien om Zakæus, handler om en mand, der er blevet rig på at arbejde som tolder for den romerske besættelsesmagt og derfor er forhadt af sine jødiske landsmænd. Jesus vil være hans ven, og uden at stille spørgsmål til den fortid, som på alle måder definerer Zakæus' nutid, henter han Zakæus ned fra detmorbærfigen- træ, hvor den lille tolder er kravlet op for at kunne se Jesus.
Uden for Strandby metodistkirke står et morbærtræ, og selvom det ikke er identisk med det træ Zakæus sad i, så er det faktisk et lille mirakel i sig selv, at morbærtræet kan vokse i vores klima. Så for os er det et Zakæus-træ. Og vores klub for børn mellem 10 og 13 år hedder derfor Klub Zakæus. For en del år siden lavede de sammen to dygtige og kunstneriske voksne i menigheden dette flotte relief, der fylder en hel væg.


Posted by Picasa

15 comments:

Lene said...

Zakæus var en lille mand, som ingen folk ku li.
I dag han fik sig dog en ven, for Jesus kom forbi.(Dorte Roager Scharling)

Den historie giver håb for os andre også.

Og jeres relief er herligt :-)

Petunia said...

Dette er en fortelling fra bibelen som jeg hukser godt fra kristendomstimene fra skoledagene. Jeg synes det er et opplagt valg i din vandring gjennom alfabetet. Og historien har jo en fin moral også da som vi bør tenke over:)

TorAa said...

Det her er en meget bra løsning på ukens utfordring: Z

Flotte bilder og illustrasjoner

Rasmine said...

Jeg genkender historien, selv om jeg ikke kunne huske navnet i den forbindelse.

Derimod kender jeg det fra en talemåde, som min mormor var ret glad for, nemlig: "Stat op, Zakæus!" Altså det modsatte af det, der sker i historien.

Jeg tænkte, at jeg nu ville finde ud af sammenhængen, så jeg googlede - men fandt ikke rigtig noget. Et bud var "en folkelig fortolkning", men "stat" og folkelig??? Så skal det da gå meget langt tilbage, men hvad, det er jo også nogle århundreder siden, kristendommen kom til Danmark.

Har du hørt det før, og har du en forklaring?

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Ja, den kan jeg også:-) Zakæus-historien er nemlig rigtig god for både små og store.

Maria G said...

Ännu en fin och lärorik text!
Fint Z-inlägg!
Trevlig helg!

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - det er en opløftende historie, og hvis bare vi kendte den ene fortælling om Jesus, så ville vide det meste:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

TorAa - tak for det!

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - nej:-) men jeg kender udtrykket: "Stig ned Zakæus - din cykel er pumpet"

Madame said...

Jeg er helt betaget af skønheden ved relieffet, du viser, hvor er det dog fantastisk. Det var meget spændende at læse om Zakæus - jeg kendte ikke historien!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Tak, det er faktisk meget skønt, og en meget god fortælling!

Ole Birch said...

I min familie hed det: Stat op Zakæus, din cykel est pumpet. Men jeg ved ikke hvor den kommer fra.

Henny said...

Det minder mig om, da jeg var lille og på ferie hos min farmor. Når hun vækkede mig om morgenen, sagde hun altid."Stat op, Zakæus, din cykel er lappet". Jeg ved ikke rigtig, hvor hun havde det mundheld fra.

Anonymous said...

reliffen falt jeg helt for. Skulle gjerne ha sett mer av dem. Men akkurat dette utsnittet passet godt til den Z'en din. Ha en flott uke.

Melusine said...

En god løsning på denne bokstaven som kan fortone seg ganske så vanskelig :)