Friday, December 11, 2009

L = LABYRINT

I sommer var jeg med til at lægge en LABYRINT - noget jeg længe havde ønsket mig. Det var en aktivitet på Metodistkirken Sommerkirke, og mange havde lyst til at være med. Der var gjort et stort forarbejde med udregning og opmålning, indkøb af materialer og udlægning af stenene.

Det begynder med korset. I hvertfald den type vi lagde. Der findes jo mange forskellige slags LABYRINTER. Denne er en LABYRINT uden blindgyder - man kan altså ikke fare vild i den - men når altid til målet, når man har været hele vejen igennem.


Selvom LABYRINTER har været kendt siden antikken, og ikke oprindelig har nogen kristen betydning, har man siden det 4. århundrede lagt LABYRINTER i kirker. De symboliserer: "livsrejsen som forankret i omvejens princip, et billede på livets skæbneside, hvor udfordringen ikke består i at vælge mellem alternativer, men at "danse" med virkeligheden. Når man går LABYRINTENS vej, følger man Kristus ind i graven for at opstå med ham. Præsterne brugte LABYRINTEN til en slags liturgisk dans ved påskefejringen: ind i graven og ud igen. I det daglige anvendes den af andre, som en symbolsk pilgrimsrejse. Den ældste bevarede kirkelabyrint findes i San Vitale i Ravenna (indviet 548/549). San Martino i Lucca har en romansk, katedralen i Chartres en meget velbevaret gotisk LABYRINT. Den Store Danske Encyklopædi.


Vores LABYRINT er lagt ved kirkens idræts-efterskole, der også er et L - nemlig LÆGÅRDEN i Holstebro. http://www.laegaarden.dk/
Både børn og voksne gik rundt i LABYRINTEN, da den var færdig. Også "Frue", min ru-hårede gravhund, fik en tur. Det gav mange spændende erfaringer at vander eftertænksomt - måske med en bøn - rundt i gangene. Jeg håber ikke, det er min sidste LABYRINT.




23 comments:

Mia said...

där jag är ifrån finns det stora gravhögar från vikingatiden, med stenskippsättningar och en labyrint. det var en fin beskrivelse du ger av labyrintens betydning. på en ö inte långt borta finns ansgarskorset. undrar om vikingarna var kristna en del av dom, eller har det med hedninska riter att göra? i varje fall så har jag gått turer i labyrinten många gånger, nästa gång jag är hemma ( inte nu med snö då..)ska jag göra det igen och tänka på att det är livets gång :)

Living next to me said...

jeg har hørt man skal be når en går en sånn tur og at man får svar på sitt indre eller finner gud som noen sier, har aldri prøvd men det må være flott være med å lage .F

Tro Håb og Kærlighed said...

Mia - sjovt, du har boet tæt på en labyrint. Det var i vikingetiden kristendommen kom til Norden - du har måske set de små støbeblokke, der både kan bruges til Thors hammer og til kristne kors!

linsky said...

For en kul labyrint! :-)

Henny said...

Spændende. Jeg var ikke klar over labyrintens brug inden for kirken. Jeg har meste set labyrinter ved engelske herregårde, hvor de består af høje hække, og hvor det i høj grad er muligt at fare vild.

Tro Håb og Kærlighed said...

Living next - man kan også standse hver gang labyrinten drejer og forestille sig, at man "skræller et lag af".

Tro Håb og Kærlighed said...

linsky - tak, du!
Henny - jeg turde ikke gå ind i sådan en stor "hæk-labyrint", hvor man kan fare vild!

Rimkogeren said...

Rart med en labyrint, hvor man hele tiden kan se vejen. Det kniber mere i livets labyrint.

PS Tak for dit herlige vers på min blog.

Donald said...

Det var en smuk form, græsplænelabyrinten fik, som et blad der vokser sig stort og rundt, synes jeg.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rimkoger - ja i livet er det også et skridt af gangen - men udsynet er ganske rigtigt ikke det samme. Og selv tak.-)
Donald - Ja, den kan godt ligne et blad, det har du ret i!

Madame said...

Det er dejligt at læse om jeres labyrint i Metodistkirken, Charlotte! Den slags har jeg ikke hørt om før - og det er jo det spændende ved blogland, at man får udvidet sin horisont.

God weekend ti dig og dine!

Irene said...

Fint innlegg ... som viser hvordan en labyrint blir til!

Camilla Elstad said...

Jeg har aldri sett en sånn, bare på tv'en :) Men fine er dem!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - Tak, også en god weekend til jer!
Irene - Ja, hvis man skulle få lyst til at lægge en selv:-)
Camilla - Når først man begynder at interessere sig for labyrinter, kan man godt blive lidt bidt af det!

Turid Holm Flaa said...

"Danse" med virkeligheten er utrolig flott, kanskje det er lettere når en tenker slik. Og ikke tenker på alle valg som hele tiden må gjørs, men la det komme som i en dans. Et flott innlegg om et spennende prosjekt. Masse hilsen Turid

Tro Håb og Kærlighed said...

Turid - ja, jeg synes også det er en fin formulering, og en fin symbolik!

Petunia said...

Er det som de sier at man alltid skal velge høyre for å komme seg ut igjen??

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - nej ikke i denne type, der kan man ikke gå vild. Man følger bare stien.

Mona said...

Jag kände inte till kopplingen mellan labyrinter och kristendomen. Jag har varit inne i den berömda labyrinten vid Hampton Court i England. Jag har för mig att jag kom ända in till mitten. Och som tur var hittade jag ut igen!

BirtH said...

Da jeg var barn hadde jeg ei bok med dikt og tegning av labyrinter, og det fasinerte meg, husker jeg. Alltid spennende om en kom ut av labyrinten ...

Ha en god søndag!

Tania said...

Artig:-) Vi prøvde en sånn i bryllupet i Latvia.. de hadde en rett ved kirken.
Ha en god søndag!

Anonymous said...

Så spennende å lage sin egen labyrint. Det var ukjent for meg at dere bruker labyrint som et symbol på livsreise. Man lærer så mye på ABC'en.

Tro Håb og Kærlighed said...

Mona - wow, jeg ville gerne prøve sådan en stor labyrint - godt, du slap ud:-)
BirtH - ja, det bekræfter at labyrinter er noget både børn og voksne holder af.
Spiderdama - Sjovt! I USA har jeg også prøvet en labyrint ved siden af en lille kirke - ønsker mig en ved siden af vores kirke!
qehenne - man kan selvfølgelig også bare gå rundt i den - men den bliver mere spændende, hvis man har fx tanken om livsrejsen med på vejen.