Friday, May 2, 2014

Stockholm, Lund og Valborg

 Onsdag var en lang dag. Jeg blev vækket før 4, for at kunne være fremme på THS, Teologiska Högskolan i Stockholm. Her uddannes de fleste ny præster til Equmeniakyrkan. Det er tanken, at vi 7 regionale ledere skal holde en gudstjeneste med efterfølgende frokost på skolen, så de kommende præster og de regionale ledere kan lære hinanden at kende. Jeg nåede ikke at tage billeder - kun af folderen, så den må I klare jer med. Gudstjenestens tema var "Hyrden," meget passende på en præsteskole, da netop hyrdebilledet er et af de centrale billeder i Kirkens forståelse af præste-embedet.
 På vejen hjem blev der tid til en stille stund i Arlanda Kapel. Mens jeg bad "Vesper" fik ordene i "Magnificat/Marias lovsang," om at Gud vil holde sit løfte til os og forbarme sig over Abrahams børn, en ny, stærk betydning, idet der, foran mig på gulvet i det lille kapel, lå en mand og bad vendt mod Mekka. - Ja, "Herre, forbarm dig over os!"
 Fra Kastrup tog jeg toget til Lund og nåede at høre sidste del af husbonds tale ved Valborgs-bålet udenfor Västerkyrkan i Lund, min menighed. Selvom jeg har været meget i Sverige, har jeg aldrig tidligere været fejret Valborgs-aften - den sidste dag i april, hvor man efter gammel keltisk skik fejrer våren.
 Spejderne havde sørget for flere bål, så der kunne grilles bagefter, og koret sang "Sköna maj, välkommen!" - Senere gik vi en tur i Lund, der var ganske præget af studenter, der fejrede, som studenter nu gør. Dagen efter var det 1. maj som er fridag i Sverige. Nu er det fredag, og jeg er igen på vej til Lund. Her bliver der en samtale og lidt kontorarbejde. God dag til dig!


3 comments:

Lene said...

Jeg bliver klogere på Sverige og på dit arbejde. Jeg nyder dine beretninger, og lægger mærke til at du trods en hektisk hverdag får sneget stilletid ind i programmet, dejligt. God fredag til dig :-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Lene - Sverige er et spændende land! Og ja, der bliver tid til stilhed og eftertanke. Men jeg savner "mine" smågrupper - "Hytten" og "Væven"

Madame said...

Det er en smuk tanke at fejre våren Valborgs-aften - jeg var ikke klar over, at det er en gammel keltisk skik.