Thursday, August 4, 2011

Stadig Sommerhøjskole!

Jeg ville gerne dele nogen af alle mine dejlige billeder fra Sommerhøjskolen. Men det kan ikke lade sig gøre - forbindelsen er alt for langsom.
Men vi spiller Kongespil med stor alvor og megen latter! Vi deler historier om tro og liv - særligt betager det mig at høre de ældre fortælle om deres møder med vore muslimske medborgere. Hvordan de kan opleve fællesskab med mennesker af en anden tro - netop fordi, de har en tro!
Vi spiser dejlig hjemmelavet mad, drikker kaffe og snakker ved bordene om vigtige ting - livet i vores menigheder rundt om i landet, hvordan familierne har det, og så fortæller vi historier fra "gamle dage". Der arbejdes flittigt i værstederne, hvor der males, laves kranse, repareres vinduer (vi har en glarmester med), fremstilles smykker og andre fine ting.
Hver dag er der spændende foredrag. Her til aften havde vi besøg af Leif Hansen, der har skrevet bogen "I seng med fjenden". Han fortalte om sin opvækst som barn af en tysk soldat og en dansk mor. Hans far blev sendt til Østfronten og moderen var overbevist om, at han var faldet - hvilket viste sig, at være sandt. Hun blev først husbestyrerinde og senere gift med en mand, som Leif kaldte far. Drengen fik aldrig at vide, hvordan det hele hang sammen, men var klar over, at der var noget galt.
Først ret sent i livet opsøgte han sine tyske rødder, og opdagede at hans far havde været gift hjemme i Tyskland, hvor Leif viste sig at have en halv-bror. Leif Hansen, der har været bankdirektør og suppe-steg og is-musiker, var meget god til at fortælle, så det var en fin aften.
Nu er der ved at være ro i hele huset - køkkenpersonalet, der bruger ferie og fridage på at være her, er ved at gå til køjs, aftenens godnathistorie er fortalt, og de sidste samtaler afsluttet. Også jeg vil lukke ned og kravle i køjen. I morgen formiddag skal jeg holde mit sidste oplæg om Kristus-kransen: Hemmelighedsperlerne, Dødens- og Opstandelsen perler!

6 comments:

Anne Thompson said...

Det lyder lige så hyggeligt og opbyggeligt, som jeg kan høre det er, når der bli'r fortalt om turene hjemme!

Jeg har lige haft samme oplevelse: fællesskab med en ung kvinde, som er muslim - fordi hun tror. Det er ret fint at opleve.

Tro Håb og Kærlighed said...

Anne - hvis ikke troende kan finde sammen, bliver der aldrig fred i verden. Vi er børn af samme Far. Det var så dejligt for mig, at de ældste i kirken er så åbne og vise. Et eller andet sted vidste jeg det godt, men det er rart at få bekræftet.

Anonymous said...

Skøn fortælling og skønne billeder fra højskoleopholdet - og sjovt med Leif Hansen, det er min onkel, min fars lillebror. Verden er lille :-)

Madame said...

Sikke dejlige oplevelser - tak fordi du deler! Det gør et stort indtryk at læse! Jeg kommer til at tænke på Lotte Tarp, der skrev en bog om alt det, familien havde fortiet.

Tro Håb og Kærlighed said...

intetnyt - det var dog sjovt! Så ved jeg, at din far hedder Arne.
Leif var meget god til at fortælle, og jeg blev så betaget af, sådan en "pæn bankdirektør" kunne indeholde så spændende en historie. Han fortalte så, at han kunne finde på at drikke fadøl iført korte bukser på torvet i Varde til en byfest - så ikke alle havde ment, at han var helt så "pæn" en bankdirektør:-) Korsbæk, siger jeg bare!

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - jeg tænkte også på Lotte Tarp, hvis bog jeg har læst. Leif Hansen fortalte, at der findes en forening med 7000 medlemmer, der alle er efterkommere efter tyske soldater. Og han er sikker på, der er flere.