Thursday, March 10, 2011

Kongens store tale

I søndags lykkedes det ved gode menneskers mellemkomst, at komme i biografen og se "Kongens store tale". Det er en film lige efter mit hoved: dejlig, smuk, sjov og alvorlig. Bestemt sine Oscars værd.
Jeg har en dyb tro på, at ligesom mennesker kan gøre hinanden uendeligt fortræd, er det også muligt for mennesker at hjælpe hinanden med at læge og hele det, der er ødelagt. Filmen giver et flot indblik i et sådant forløb. God terapi, indlevelse, mod og fantasi kan på uortodoks vis udrette store ting. Forudsætningen er at kunne mødes i et ligeværdigt forhold.

5 comments:

Anonymous said...

Den glæder jeg mig til... :-)

Anne Thompson said...

Vi har også været idne og se den, og jeg var ligesom dig meget gladfor den. Det er så menneskelig en film, og det var godt at se en film, hvor det er det gode mennesker kan med hinanden, der var i fokus. Meget rørende, at se den medfølelse Logue viste Bertie. Han har været et menneske, der var helt sikker på og i sig selv.

David Kvebæk said...

Også Reidun og jeg har sett denne filmen. Også vi ble grepet av den. Heller ikke jeg kunne vise til universitetsutdannelse og bokstaver etter mitt navn, bare at behandlingen hjalp. Dessuten forblev de venner til sin død, men det terapeutiske forholde måtte da opphøre. Fint at du skriver om denne sterke filmen.

Madame said...

Det glæder mig meget at læse, at du kunne lide filmen, Charlotte - ja, mennesker kan hjælpe hinanden med at læge sjælelige sår. Det viser filmen utrolig smukt.

Lene said...

Og så får jeg endnu mere lyst til at komme ind og se filmen. Jeg må og skal have den kære gemal overtalt, det må også være en film for ham :-)
God aften til jer.