Tuesday, March 15, 2011

Faste

Vi er en uge inde i fasten. Jeg kom lidt skidt fra start med mine aftaler med mig selv, men det var bare den første dag. Problemet er, at jeg, som udgangspunkt ikke faster for at andre skal lægge mærke til det. Det er en aftale jeg har med mig selv om at gøre nogen ting på anden måde, end jeg plejer - eller helt at undlade noget. Men der er også mennesker, som er oprigtigt interesseret i at høre, om jeg faster og hvordan. Med dem deler jeg gerne erfaringer. Det er en del år siden, jeg tog fastetiden som den udfordring, den er, og siden har jeg oplevet, at glæde mig til den periode af året. Det er en tid for forårsrengøring - også mentalt og fysisk - en mulighed for at rydde op i vaner og uhensigtsmæssig adfærd. Og selvom jeg ikke er en del af et fællesskab, eller en kirke, der praktiserer faste, så ved jeg, at jeg deler denne tid med rigtigt mange mennesker ud over jorden. Min tro er, at Gud satte alt til side for at være sammen med mig. Jeg øver mig i at sætte lidt til side, for at være sammen med ham.

6 comments:

Rasmine said...

Det lyder spændende med din indre forårsrengøriong. Tør man spørge, hvad det er, du gør, eller hvor man kan læse om det?

David Kvebæk said...

Min avdøde kollega Øyvind og jeg ville være helt avholdende fra mat en dag i uken, men hvilken? Til slutt valgte vi søndag for da var fristelsene størst. Under alle måltidene hadde vi bønn. Jeg har aldri fått til dette siden. Nå blir det helst meditasjon. Vil nå knytte ei lilla sløyfe på Andreasskapet. Takk for påminnelsen, og takk for din blogartikkel.

Madame said...

Det var smukt at læse, Charlotte! Vi har alle brug for rengøring mentalt og fysisk ind imellem.
Jeg kan fx nyde perioder, hvor jeg lever ekstremt sundt eller gør mere for kroppen med hensyn til motion.

Tro Håb og Kærlighed said...

Rasmine - slik og alkohol holder jeg pause fra. Jeg lægger mine spisevaner om. Det bliver lidt mere besværligt, men bedre og minder mig om at leve ordentligt. (Der er vel en grund til, det hedder "fast food".) Og så vælger jeg mere omhyggeligt, hvad jeg vil indtage af åndelig føde - ser og læser ikke krimier og forsøger også her at vælge, det, jeg egentlig vil.

Tro Håb og Kærlighed said...

David - det var også så voldsomt igen:-) John Wesley fastede hver uge, som de gjorde i oldkirken, onsdag og fredag fra morgen til eftermiddag. - Nu skal der også snart et William-billede i mit Andreasskab.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - nemlig! Og sådan er fasten, at koncentrere sig mere, om det, man egentlig vil. Sådan kan vi måske ikke leve hele tiden, men måske opdager jeg efter en fasteperiode, at jeg ikke længere "behøver", det jeg fastede fra.