Thursday, February 18, 2010

V for VEJEN

Bogstavet V står for VEJEN. Vi har en læsegruppe i kirken, som gennem denne vinter læser Lene Højholts bog Vejen. Det er en meditativ gennemgang af Johannes evangeliet. Vi har meget glæde af læsningen, som åbner nye sider af teksterne, som udfordrer og undrer.
Vejen er ikke kun en bogtittel. Jesus sagde om sig selv: "Jeg er VEJEN, Sandheden og Livet" og de første kristne blev kaldt "dem der følger Vejen". Og Vejen er altså ikke et bestemt sted at gå, men en person. For mig er det kernen i det kristne liv: at leve i en relation og at følge en levende person. Det gør jeg ikke alene men i et fællesskab med kendte og ukendte. Blandt andet ved at læse en gennemgang af Johannes evangeliet.

16 comments:

JULIEK said...

Sikkert en fin bok : )

Living next to me said...

Det er ikke noe jeg leser men ikke en ukjent verden da mormor og oldemor leste i biblen og snakket om at en måtte trå den rette vei eller sti..VI får håpe en finner en vei uansett. HA en fornydelig helg F

Maria said...

Vad trevligt med läsgrupp. Att läsa böcker är alltid roligt och kan man göra det tillsammans då blir det ju mer roligt, då man kan diskutera mm.
Trevlig helg!

Petunia said...

Det er flint det å kunne ha lesegruppe og lese bøker sammen. man får drøfte og studert tekstene nøye da.
Veien er et flott valg for V:)

Madame said...

Det var et fint valg til ord med V - jeg kendte ikke Lene Højholt, men nu har jeg netop googlet hende og er blevet meget klogere :-)

Anonymous said...

Her lærte en noe nytt. Vejen var ett flott valg til V.

Rimkogeren said...

Tilstår min uvidenhed, men der kunne være jeg skulle kigge efter LH.
Tak for dit vers. Måske kan Fedthas Pengepuger gå på vandet, hvis han ved, hvor det oversvømmede gangbræt ligger ;-/

Maria said...

Så trevligt med en läsgrupp:)
Ha en trevlig helg!

TorAa said...

Ja, vi sier titt og ofte:
Følge den rette vei

Henny said...

Vejen er et perfekt valg for V. Vi skal jo alle finde en vej, både i konkret og overført betydning.

linsky said...

Så fin løsning med veien!
Min vei blir til etterhvert tror jeg. :)

Lene said...

Ærgeligt at du bor så langt væk, for jeg er sikker på, at man var velkomne, selvom man ikke tilhører jeres del af det kristne samfund ;-)
Sådan en læsekreds gad jeg godt.

Tro Håb og Kærlighed said...

Julie K - Ja, det er en fin bog - og meget tankevækkende

Living next to me - Jeg tror, at uanset hvilken vej vi vælger, så har vi altid mulighed for at finde Vejen! Også god weekend til dig!

Maria - Ja, vi har meget glæde at læse gode bøger og samtale om dem.

Tro Håb og Kærlighed said...

Petunia - det giver en ekstra dimension til læsningen, at man skal samtale med andre om det læste!

Madame - Lene Højholt er et spændende bekendtskab!

Qehenne - Tak:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Rimkoger - ja, ja snyde kan man jo naturligvis altid:-)

Maria - god weekend også til dig!

TorAa - vi prøver, mere forlanger ingen!

Tro Håb og Kærlighed said...

Henny - ja, vejen er både en praktisk vandring og den billedlige!

Linsky - Vejen bliver synlig mens vi går den!

Lene - ja, der er lige langt nok, desværre. Men der kommer heldigvis også folk fra andre kirker i vores læsegruppe. Det beriger fællesskabet, at vi har forskellig baggrund.