Friday, February 26, 2010

X er ugens bogstav!

X står i mit alfabet for "Andreas-kors". (indlægget er ganske rigtigt skrevet i sidste uge, da jeg lige havde overste "W" - men det er først udgivet i dag d. 4. marts) Andreas var i følge Det Ny Testamente bror til Simon Peter. De er det ene hold fiskerbrødre, Jesus kalder til disciple - elever - efterfølgere. De fleste af disciplene blev henrettet, som også Mesteren selv. Netop deres dødsmåde er ofte blevet det, man kan genkende dem på. Andreas blev henrettet på et X-formet kors. Andreas er bl.a. helgen for Skotland. Her bliver Andreas til Andrew, og netop Andrews korset, hvidt på blå dug, er skotternes bidrag til det britiske flag "Union Jack"
Hvorfor disciplene blev korsfæstet? Fordi de fulgte Jesus og troede ham. De var ikke bange for døden, selvom, jeg tror, de med rette frygtede dødsmåden. De troede fuldt og fast på, at som Jesus var opstået fra de døde, skulle de også opstå. De vidnede med deres død og blod om deres tro, deraf ordet martyr. I modsætning til måden ordet martyr bruges på i dag om selvmordsbombere fx., så skader en kristen martyr aldrig andre. - Andreas døde d. 30. november - katolikkerne kalder en helgens dødsdag for "den himmelske fødselsdag". I Norge har kollega David Kvebæk gjort Andreas-dagen til en dag, hvor bedsteforældre og børnebørn går i kirke sammen til en særlig børne- og bedsteforældre venlig gudstjeneste. Sæt allerede nu X i kalenderen ved d. 30. november!

12 comments:

Maria G said...

Intressant läsning och fina bilder!
Trevlig helg!

Living next to me said...

den søndagen er vel bots og bede søndag her tror jeg , for barnevennlig var den ikke da barnebarnet ble døpt siste søndag i nov.men flotte bilder og lesning ..

Lotta said...

Vackra bilder med en intressant text till
Kramizzz och ha en fin fredag..
Lotta

Petunia said...

Så lærte jeg noe nytt i dag også. Jeg visste ikke dette med de britiske flagget, men Andreas - korset har jeg hørt om, men kunne ikke bakgrunnen.

Madame said...

Du må mig klogere - det er altid spændende at kigge ind hos dig!

David Kvebæk said...

I følge tradisjonen var Andreas Jesu aller første disippel, en overløper fra døpren Johannes. Hans navn vil alltid være knyttet til familiekjærlighet - han fant sin bror, Peter, og førte ham til Jesus. De ble visst biskopper begge brødrene. Peter for Vestkirken, og den Andres for Østkirke. Andreas var disipelen som gjorde Jesus oppmerksom på gutten med fisk og brød.
Han var kanskje ikke så kraftfull som broren, men han elsket Jesus med et hjerte av gull. Han er min favoritapostel. Takk at du skrev om han i bloggen din, Charlotte.

Tro Håb og Kærlighed said...

Maria G - tak, du!
Living next -ja, det er noget skrækkeligt noget, med den bods-søndag:-) Jeg ved mange lutherske præster frygter den!

Tro Håb og Kærlighed said...

Lotta - tak, for det.
Petunia - ja, det er sjovt med flaget, som er en kendt symbol, og som rummer historier om hellige mennesker:-)

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - tak, det glæder mig!
David - ja, du har jo været med til at lukke mine øjne op for Andreas!

Anonymous said...

Det er veldig interessant å lese. Lurer på hvorfor noen døde på et vanlig kors og andre formet som en X? Det setter hjernecellene igang her.
Ha en riktig god helg!

Henny said...

Jeg havde slet ikke tænkt på, at dette var baggrunden for det skotske flag! Men sådan kan man lære nyt, når man læser blogs.

TorAa said...

Vet du hva:
Jeg har ligget innefor alterringen i Notre Dame de Paris under selveste Tous Saintes konserten.
DET VAR STORT.
Jeg følte jeg svevet opp mot himmelen da Oratoriene til Johan Sebastian Bach ble spilt.
Aldri opplevd noe lignende.