Wednesday, April 11, 2012

Mere 8-kantet dåb!

I mit indlæg om Påskedag fortalte jeg om vores 8-kantede døbefont og nævnte, at man i de ældste kirker havde haft 8-kantede dåbsbassiner der skulle minde om, at den nydøbte træder ind i den 8. dag - det nye opstandelsesliv. Jeg blev gjort opmærksom på, at det med de 8 kanter også gælder det fantastiske dåbskapel ved domkirken i Firenze. Jeg har set det 2 gange, det er ganske vidunderligt.

Jeg har fundet en interessant beskrivelse. Tryk på linket: se her! og læs om dåbskapellet, og om hvorfor det er 8-kantet. Og fortsat god påske!
De næste dage er jeg ikke ved bloggen - jeg er: her!

4 comments:

Madame said...

Jeg håber, I må få en velgørende retræte!
Hvor er det smukt at se dit billede og at læse om dåbskapellet ved domkirken i Firenze.

Fru Olsen said...

Jeg håber også I får en dejlig retræte.


Jeg håber, at jeg må spørge ind til det.

Retræte betyder vel egentlig at "træde tilbage". Er der andre formål end at søge ind i sig selv eller rette opmærksomheden mod det åndelige for jer?

Bruger I meditation?

Jeg har en gang mediteret hver dag, og overvejer at begynde igen.

Tro Håb og Kærlighed said...

Madame - tak, vi havde gode dage.

Tro Håb og Kærlighed said...

Fru Olsen - Jeg har skrevet lidt mere i næste indlæg. Ja, jeg forbereder meditationer over Bibeltekster. Først læser jeg teksten højt to gange, så visualiserer vi og "spiller scenerne" med os selv i rollerne, forsøger at leve os ind i, hvad der sker, hvordan det er at møde Jesus, som teksten fortæller. Meditationen går til sidst over i bøn. Det tager mellem en halv og 3/4 time. I forbindelse med aftenbønnen har vi en kort meditation over dagen, der er gået, det er nyttigt hver dag.